De 12 bästa bögfilmerna: hela listan!

Då är den äntligen klar. De 12 bästa bögfilmerna genom tiderna.

Jag kan bara hoppas att jag om några år kan lägga till nya filmer till listan. Men det går långsamt mellan varven. Det kommer ut en handfull bögfilmer om året i världen. Det är knappt en promille av vad som produceras totalt årligen.

Just därför är de här 12 filmerna så viktiga. För att de är så ensamma. De är bra även om jag tar bort bög framför bögfilm. Men de är unika just därför att de är så ensamma.

Det behövs myriader av skildringar av homosexuella inom populärkulturen av den enkla anledningen att det är ett så effektivt sätt att motarbeta stereotypiseringar och fördomar.

Någon undrade varför jag valde 12 filmer och inte 20. Helt enkelt för att jag inte ville ha någon utfyllnad. Men om jag skulle lägga till åtta filmer skulle det vara följande: Eternal Summer, Love of Siam, Touch of Pink, The King and the Clown, Borstal Boys, Juste une question d’amour, Newcastle, L’homme que j’aime.

DE 12 BÄSTA BÖGFILMERNA

1. Brokeback Mountain

2. Le Temps Qui Reste

3. Milk

4. Shelter

5. Beautiful Thing

6. Yossi & Jagger

7. Bangkok Love Story

8. Big Eden

9. Mannen som elsket Yngve

10. Patrik 1,5

11. Were the World Mine

12. Plata Quemada




21 reaktioner till “De 12 bästa bögfilmerna: hela listan!”

    1. arnaia, jag tycker själva historien är fin och välgjord. men precis som du skriver är det skådisarna som drar ner den oerhört…

  1. Men Querelle då? Fassbinders poetiska och suggestiva saga om våld, längtan och begär mot en bakgrund av evig solnedgång?

      1. Jag förstår kanske vad du menar. Den är ju otroligt stiliserad. Kanske i överkant. Jag tycker mer om den som en tavla än som en historia.

  2. Apropå bögfilm kan jag rekommendera danska Broderskab. En film som antagligen inte passar in i dina kriterier, eftersom homosexualiteten är ett stort problem i filmen. Men det är väldigt fint, gripande och omtumlande när två (manliga) nynazister blir förälskade i varann…

    1. tioli, åh den har jag läst om. vill verkligen se! det är tröttsamt med homosexualitet som problem, men en film kan vara utmärkt ändå. hoppas mycket på den!

  3. Sjukt bra lista, tack!! Shelter o Beautiful Thing hade jag inte sett innan, nya favvofilmer!! Men HUR kan brasilianska From beginning to end inte va med på listan? Den e ju helt underbar!!

Lämna en kommentar