Att ha världens största bröst.

Jag ser på en dokumentär om den avlidna Lolo Ferrari. Hon var en artist, skådespelerska, strippa och porraktris mest känd för att hon en gång i tiden hade världens största bröst.

Hon säger själv i dokumentären att hon skaffade så stora bröst för att de skulle ”skydda henne från livet”. Hon menade även att hon såg dem som ett tecken på moderskap och inte som något sexuellt.

Det var en intressant iakttagelse som tyvärr inte undersöktes mer i dokumentären.

Det enda dokumentären gör med mig är att få mig att fundera kring plastikkirurgi. Jag har inga problem med det, det är upp till var och en. Men jag tror knappast att det skulle finnas ett behov av det om vi levde i en värld som inte styrs av sexighet och skönhetsideal.

En värld som inte styrs av illusionen att det yttre skapar lycka och välmående.

Plastikkirurgera er hur mycket ni vill, men diskussionen om anledningarna till att ni gör det behövs. Den behövs för att vi ständigt måste utmana de normer och ideal som styr och minimerar oss i våra dagliga liv.

I dokumentären menar många att Lolos plastikkirurg hade ett ansvar att inte göra alla ingrepp på henne. För att de gav henne så ”onaturligt” stora bröst.

Men jag förstår faktiskt inte, vad är skillnaden mellan att göra sina bröst bara lite större och att göra dem superstora? Vad är skillnaden mellan att göra en operation på sitt utseende och 22?

Jag tror att anledningen finns att finna i att de som opererar sig för att uppfylla de ideal som finns för kvinnor är ok. De gör det bara för att ”må bättre” och ”trivas med sig själva”.

De gör det för att känna sig ”kvinnliga” igen. De gör det ”för sin egen skull”.

De som däremot, som Lolo, överskrider skönhetsidealen och skaffar för stora bröst och för stora läppar, deras motiv ska ifrågasättas. De är plötsligt psykiskt sjuka eller hjärntvättade.

Att Lolo verkligen ville se ut som hon gjorde kan bara inte stämma. Frågan jag ställer mig är om inte vi alla är psykiskt sjuka och hjärntvättade egentligen. Av ideal och normer. Av att det yttre ger det inre och inte tvärtom.

Att operera sina bröst till en d-kupa eller en k-kupa spelar ingen roll. Motiven, förklaringarna kan vara desamma. Uttrycken kan variera. Vissa frestas av plastikkirurgen, andra av två fingrar i halsen, en tredje av träningshets.

Plastikkirurgi är något som ökar i de flesta länder. Lolo med världens största bröst har ersatts av kvinnor med ännu större bröst. Plastikoperationer har blivit lika vanliga som att shoppa efter skor.

Det är egentligen inget att göra åt förutom att ständigt ifrågasätta det liksom alla annan konsumtion av det som sägs ska göra oss mer ”lyckliga”.

Att ständigt ifrågasätta varför det yttre skulle ge det inre.

6 thoughts on “Att ha världens största bröst.”

  1. Jag måste säga att jag är väldigt anti plastikoperationer. Och det är ju pga. de anledningarna du har nämnt. Jag har svårt att tro att folk gör det enbart för sin egen skull. Det handlar ju om idealet. Dessutom tror jag inte att man blir lyckligare av det, inte alls. Jag tror tvärtom att om man väl börjar så är man fast. ”Men nu matchar ju inte näsan munnen! Bäst att fixa den också…” Och till slut är hela världen full av Barbies. Hallelujah! :S

    1. hannah, jag tror att människor kan vara lyckliga med sina operationer och göra dem för sin egen skull OM man har de rätta förväntningarna och förhoppningarna om vad det ska ge. självklart kan någon som operar en näsa som har varit i vägen hela livet må lite bättre efter en operation, men operationen i sig löser inte ALLA problem man har. jag tror så många tänker fel och sedan blir beroende av dessa easy fixes.

  2. Plastikoperationer är inte privata
    de är en samhälls- och kvinnofråga
    Det handlar om att kunna betala
    för att få ett attraktivare jag
    och en estetiskt lyckad yta
    Vi som vägrar är antingen fula,
    misslyckade, bonniga eller fattiga
    och har ingenting att säga
    eftersom de gör dem för sin
    egen skull och ingen annan
    Livstilstidningarna förser oss med fakta
    och det som är värt att veta
    så vi vet hur vi ska göra
    när det är dags att operera
    Det är inte bara tjejerna i media
    och tjejerna på Stureplan
    utan även företagarhustrun
    som behöver nya bröst
    då de gamla blivit slappa när hon ammat
    DD-kupa när man är arton, nitton
    byts till C-kupa vid en ny operation
    några år senare. Siliconbrösten
    kanske är snygga i spegeln
    vad vet jag, och roliga att titta
    på, men visst vill de imponera
    och kanske även chockera andra
    Kommer det att bli så vanligt
    accepterat och etablerat
    att det blir nya stora bröst
    som 18-års present
    istället för körkort?

    1. pia, jovisst är det en klassfråga. det är alltid idealen och normerna. och som du påpekar, folk får göra vad de vill, men ingen människa är en ö. deras handlingar påverkar andras som påverkar andras.

  3. Varför de säger att det är en skillnad är pga att kroppen kan ta skada av så stora bröst då det kan gå, som det spekuleras att var fallet med Lolo, att man faktiskt dör av det. En läkare ska ju ändå operera för att förbättra situationen för sin patient, oavsett typen av operation, än att direkt försämra den och genom en ogenomtänkt operation orsaka dennes död.

    Nu är det inte säkert att det var så med Lolo och man visste kanske inte det då, så jag menar inte att han var ansvarig. Men det är därför man resonerar så.

    1. hysteria, märkligt verkligen att det är så. ingen plastikkirurg borde genomföra en operation som de vet kan skada patientens hälsa allvarligt.

Kommentera

