Min fobi får mig att svettas om nätterna.

Jag har köksfönstret öppet. Jag har balkongdörren öppen. Jag går runt i endast kalsonger. Ändå är jag ständigt klibbig, kletig av svett. Det här är ju för fan Sverige.

Det ligger väl vid Östersjön och inte Medelhavet?

På nätterna stänger jag köksfönstret, och balkongdörren, och svettas natten igenom. Jag är nämligen rädd för att insekter ska flyga in under natten och kräla över mig i sömnen.

Jag vet hur det låter, tro mig, jag vet hur det låter.

Men grejen är att jag hellre svettas natten igenom än riskerar insekterna. Jag är fruktansvärt och fobiskt rädd för dem. Det enda jag är mer rädd för är fiskar, vilket gör att jag undviker att bada i sjöar och hav.

Min rädsla för dem båda handlar om att ha något krälandes, stickandes, nafsandes på min kropp. Jag finner det oerhört obehagligt. Det är ingen rationell känsla jag vet, men den är verklig.

Jag ogillar verkligen för mycket värme, speciellt när jag ska sova, men det är bara ett ogillande. Jag ogillar inte bara insekter och fiskar, jag får panik av tanken på dem.

Jag har låst in mig i badrummet för att undvika flygande saker i vardagsrummet. Jag har tvingat mig själv att jaga insekter tills jag har dödat dem, annars kan jag inte slappna av i mitt eget hem.

Jag vet inte var mina fobier kommer ifrån. Jag minns incidenter med bladlöss i håret i mellanstadiet. Jag minns incidenter med nafsande gäddor på någon skolresa.

Och sedan har rädslorna med tiden blivit till fobier.

Nu när jag skriver om det så här låter allt så fånigt, så oerhört fånigt. Jag läser orden och tycker själv att jag överreagerar. Sedan ser jag plötsligt en harkrank på väggen. Jag skriker till.

Tar långsamt senaste DN vid fötterna, rullar ihop den, närmar mig med hjärtat slående i bröstet och plasch! Den är död. Och min vita tapet har en mörkröd fläck.

Vilka fobier har ni?

20 thoughts on “Min fobi får mig att svettas om nätterna.”

  1. Jag har social fobi. inte så konstigt kanske med tanke på att jag blev mobbad som barn. Känner mig inte alltid bekväm bland människor helt enkelt. Det är ändå bättre nu än det var för. Förr skulle jag aldrig kommunicera med någon jag inte kände.

  2. Köp myggnät o sätt i fönstren. Våra barn vägrar att sova med öppna fönster, men i år har vi satt myggnät överallt för att överleva.

    1. krille, haha! har inte ens tanken för att jag bor i lägenhet. men jag fixade faktiskt egengjorda av gamla lakan. ser bisarrt ut, men jag kunde sova med fönstret öppet iaf…

  3. Jag förstår dig! Visserligen har jag inget problem med insekter men är helt oförklarligt rädd för höjder, knivar och tånaglar… Om det inte räcker med myggnät så tycker jag att du ska investera i ett insektsfönster, det har man överallt på landet 🙂

  4. Vatten över huvudet! Framförallt om jag inte når till botten med fötterna, om jag står på botten kan jag alltid vara säker på att jag kommer upp ovanför ytan igen.

  5. Getingar är det absolut värsta insekter som finns, de är så närgångna och påstridiga, hua!!

    1. karin, ja, och så gör jag alltid felet att försöka slå bort dem så att de blir arga…

    1. sanna ulfsparre, men det känns ju larvigt i en lägenhet på fjärde våningen! fast nu har jag lakan för, inte så mycket bättre det…

  6. Köp en fläkt! Då kan du sova med stängda fönster och ändå få lite svalka.

    Ps. Har fobi mot ormar (HU!) och fåglar. Kan bara inte med fåglar. Det har blivit bättre men ett tag var det svårt att gå på stan.

    1. play as if, smart! jag känner mig så blåst (hehe) som inte har tänkt på det själv…

  7. jag är hysteriskt rädd för kackerlackor, känns alltid så töntigt att säga eftersom jag vet att de inte är farliga. men äckliga, och så snabba! har bokat kbt nu, fobin begränsar mig alltför mycket…

    1. emma, men usch! hatar dem också. gör det du behöver för att leva så fritt som möjligt.

Kommentera

