En till bra bögfilm: Ga-myeon.

Jag har bestämt mig för att det är dags att uppdatera min lista över världens bästa bögfilmer som jag satte ihop för två år sedan.

Jag har sedan dess redan skrivit om tre filmer som tveklöst kommer att hamna på den uppdaterade listan: Plan B, Contracorriente och A Single Man.

Jag ska de kommande månaderna då och då skriva om fler filmer som slutligen ska sammanställas i en ny uppdaterad lista. Så låt oss börja.

Ga-myeon (Sydkorea)

Ga-myeon, eller Rainbow Eyes i engelsk översättning, handlar om polisen Cho Kyung-yon (Kim Kang-woo) och hans polispartner Park Eun-Ju (Kim Gyu-ri) som utreder ett grymt mord på en homosexuell gymägare.

Samtidigt tvingas Cho Kyung-yon ta itu med sitt förflutna när systern till hans barndoms bästa vän ber honom om hjälp att hitta brodern som har försvunnit.

Mer än så kan jag faktiskt inte avslöja om handlingen då det skulle förstöra spänningen i den här snygga och välgjorda sydkoreanska thrillern.

Det är en film som, på typiskt sydkoreanskt filmmanér, överraskar i sina vändningar samtidigt som den lyckas berätta en smått vidunderlig kärlekshistoria.

Det är en film som dock måste kritiseras för sitt ibland extremt stereotypa sätt att framställa vissa hbt-karaktärer. Det är störande i en film som på andra sätt försöker att vara progressiv.

Men trots det tycker jag att det är en annorlunda och underhållande thriller med hbt-tema, som kommer att få de flesta tittare att åtminstone tänka efter ett extra varv.

6 responses to “En till bra bögfilm: Ga-myeon.

  1. Herregud jag blir helt matt bara av det intensiva introt! Men jag vill gärna se denna. Hur får du tag på alla filmer? Hyr du dem nånstans eller streamar du eller tankar ner dem nånstans? Tänker på att du verkar hitta så många ”annorlunda” filmer som kanske inte når biograferna.

    • linus fremin

      mary sane, det är en ganska dramatisk film! vissa filmer har jag lånat, andra köpt, men de flesta finns att tanka ner på nätet.

  2. Jag undrar detsamma, finns ju liksom inte på pirate bay

  3. Går in här varje dag och läser för man får så mycket ut av detta! Du skriver så sjukt jävla bra och du hjälper galet många människor. Du är en inspiration för mig och många fler och jag tycker det är synd att inte alla får se det du skriver, för det är så himla sant alltihop, och vi behöver en sann ledstjärna som du som inte snackar skit för att få en folk på ”fel spår”. För det är precis vad du är, en stjärna! Tror tamefan min himmel blev ljusare när jag fick syn på dig.

    Nu undrar jag såhär.
    Jag och min flickvän/pojkvän (beror på hur man ser det) har en gayblogg på internet där vi skriver om lite allt möjligt, saker som intresserar, berör, eller irriterar oss. Eller alla galna upptåg vi hittar på eller rent av hur vi just för stunden känner om allting. Men i grund och botten så är den röda tråden livet inom hbt.
    För att komma till frågan: Skulle vi kunna länka dig och din sida på denna blogg? Inget alls för att få fler läsare till oss eller något sånt, om nu det ens skulle funka. Men för att vissa kanske hamnar på våran blogg på grund av just namnet vi har, (www.snixgayblobb.devote.se) men för att jag tror att många skulle få något ut av det om de hittade hit, till din sida. Så de kan hitta en stjärna på sin himmel precis som jag har gjort.

    Kram och respekt!

    • linus fremin

      nea, åh tack för så snälla ord, de värmer! självklart får ni länka hit. jag lägger till er blogg i min länklista också!

Kommentera

