Varför vill Linda Skugge vara underviktig?

Jag vet hur det är att tänka i siffror. Kilon, BMI, centimeter, antal kolhydrater, andel fett. Alla dessa sätt att räkna ut sitt eget värde. De visar aldrig det man vill.

Jag använder inte längre de måtten för att värdera mig själv. För jag vet att vad de än säger kommer de inte att säga det jag vill. Och framför allt, de säger ingenting jag behöver höra för att kunna må bra.

Jag läser via Lina Lindéns blogg ett blogginlägg som Linda Skugge skrev för ett tag sedan:

”Jag har aldrig sett så många tjocka 45åringar på samma ställe som på depeche-konserten på globen nyss. Och jag har aldrig varit mer motiverad till att göra allt som krävs för att hålla mitt bmi på 18 i tio år framåt. Varför skiter folk så i sina kroppar? Bästa bantningskuren there is måste vara att släppa in folk i globen på en konsert full av 45åringar. Vill inte se ut som dem vill inte se ut som dem vill inte se ut som dem.

Vill ha bmi 18 vill ha bmi 18 vill ha bmi 18”

Linda Skugge vill ha ett BMI som klassar hennes som underviktig. Om man nu ska uppehålla sig till detta måttverktyg, som i sig själv är ett alldeles för enkelt instrument för att mäta hälsa, så går gränsen för normalvikt vid 18,5.

Linda Skugge undrar varför folk skiter i sina kroppar. Jag undrar en annan sak: varför skiter Linda Skugge i sin? Om hon är och strävar efter att fortsätta vara underviktig är det knappast bra för hennes kropp och hälsa.

Det finns de som har varit underviktiga ”naturligt” hela sina liv, kanske är Linda Skugge en av dem, men det tar inte bort det potentiellt hälsofarliga med det. Benskörhet, bristsjukdomar, migrän och så vidare.

Men jag förstår av hennes blogginlägg att Linda Skugge inte är orolig för de tjocka 45-åringarnas hälsa. Hon är äcklad av deras utseende.

Det må så vara, jag tycker väldigt många här i världen är fula. Men det är tråkigt när någon ser det som en anledning till att misshandla sin kropp genom att göra det som krävs för att hålla den underviktig.

Men för att klargöra: like lite som alla med övervikt automatiskt måste ha sämre hälsa så behöver inte underviktiga heller ha det. Det finns variationer inom båda grupper.

Men skillnaden är att undervikt är nära samhällets ideal och har gjorts till affischkroppen för ”hälsa”. Övervikt däremot ses som djävulen och de som bär på det behandlas allt för ofta därefter.

Det är energikrävande att alltid behöva cut through the bullshit för att prata om hälsa på riktigt. Men vi som är intresserade av det är helt enkelt så illa tvungna.

Och då kan vi börja med att sluta prata om kilon, BMI, centimeter, antal kolhydrater och andel fett.

24 thoughts on “Varför vill Linda Skugge vara underviktig?”

  1. Intressant fenomen det där att alla är rädda för lite övervikt. Rent medicinskt ska det tydligen vara så att det är betydligt farligare att vara underviktigt än att vara lite mullig.

  2. Aaah. Jag fattar inte det här. Jag älskade Linda Skugge när jag var liten (jag hade just upptäckt feminism, det var i femman, jag läste hennes bok ”Akta er killar, här kommer gud och hon är jävligt förbannad”), men nu så tänker jag bara.. om hon skrivit för att provocera hela tiden. Först var hon antifeminist och blev prisad av en del och andra förfärade sig, sedan kom hon på andra tankar och blev feminist istället, sedan avsade hon sig feminismen igen. Och började stödja underviktiga ideal. Jag blir så himla förbannad, varför skriver man ens att man strävar efter att vara underviktig!? (Jag är så förbannad att jag skriver ”!?”, till och med.)
    Argh!

    1. hanna, jag äger de flesta av lindas böcker och hade henne som idol när jag var yngre. jag har träffat henne flera gånger sedan dess och har även intervjuat henne. jag gillar henne verkligen som person i verkliga livet. och hon är ju just mänsklig som precis som så många andra av oss är besatt vid kroppen. det som är tråkigt är att hon väljer att sprida sin egen underviktshets.

  3. Kan bara instämma i att det är tragiskt med denna smalhet-hets som snart alla dras med.

    Jag gillade också Linda när jag var liten, mest för fittstim, gav inte mycket för dom senare böckerna. Nu tycker jag mest hon är dryg med sin, ptja, dryghet och att hon ska vara så agg mot allt. Sånt som är okej när man är 18.

    Jag längtar efter den dag då folk slutar kolla bmi. Givetvis vill jag att folk slänger allt vad vågar heter också men det är en senare dröm.
    Min bror är styrketränar en hel del och ligger enligt bmi snart på gränsen till fetma. Visst. Nyper man i hans skinn får man inget grepp alls, det är bara fast hud och muskler, och det utan att han spänner sig det minsta. Samma sak gäller en hel del herrhockeyspelare också t.ex. Varför kan inte folk förstå det?

    1. anders, precis min poäng. de med mycket muskler har samma bmi som någon med fett. men inte skulle någon våga påstå att muskelknutten är ohälsosam? det är ett värdelös mått på det sättet.

  4. Har hon fortfarande så dålig självkänsla
    att hon måste skrika och gapa
    och berätta för alla
    hur smal hon alltid varit?
    Min teori: Hon är glutenintolerant
    inte så allvarligt, att läkarna reagerar
    utan bara kroppen som blir mager
    Med erfarenhet av BMI på 19
    så bär jag gärna några kilon
    och jag är dessutom stolt
    över att jag äter vettig mat

    Det verkar finnas en risk
    att Linda Skugge är inbillningsfrisk
    är man så väldigt smal
    så har man inte en muskel
    någonstans på kroppen
    Det är inte sunt med BMI 18.

    Jag brukar inte räkna
    på maten, det räcker att läsa
    och undvika socker och light
    och tillsatser och kemisk skit.
    Det går rätt snabbt att göra inköpen
    när man blivit van
    Att undvika kolhydrater
    har sina poänger
    liksom att veta att fettskräcken
    är baserad på progagandan
    från livsmedels- och läkemedelsindustrin
    och att kostråden från början
    är resultatet av kompromissen
    mellan olika intressenter
    näringslära, bönder och konsumenter.

    Numera är det maghöjden
    som ska mätas, det stod i DN,
    men inte hur man gör det
    rent praktiskt. Nån som vet?

    1. pia, maghöjden? vad fan är det? är de med längre överkropp automatiskt feta då eller? sluta mäta kroppen och gör saker istället.

      1. Har jag retat upp dig? 😦 Maghöjden är det senaste måttet. Man ska ligga på rygg och mäta magens höjd över marken.

      2. pia, jaa! det är så jävla dumt att jag bara vill önska onda saker åt dem som kommer på skiten.

  5. Min sambo hade ett BMI på 19,1 när vi blev tillsammans. Han vägde 69 kg till sina 190 cm, det är ju så att man SER när man läser det att det måste vara alldeles för litet! Han hade gått ner 10 kg p.g.a. att han levt på soc och för att han haft ihållande förkylningar. Nu har han gått upp 20 kg men är fortfarande inte tjock utan ser bara frisk och fin ut! När jag tittar på bilder från när vi blev tillsammans ser han ju helt sjuk ut, men insjunkna kinder och tändsticksarmar.

    1. matilda, bra exempel på hur dumt undervikt är. vad hemskt att bli så smal av att gå på soc! fattigmansdieten antar jag…

      1. matilda, fan, det är ju nästan min diet! om man lägger till öl och linser och pizza, typ.

  6. Linda Skugge tjatar ju om i alla möjliga sammanhang, att det är så viktigt att skaffa barn och bli vuxen (som om det inte gick att bli det utan barn). Jag tycker tvärtom att mycket av det hon säger tyder på en viss omognad.

    1. anna, mycket handlar om provokation. glöm inte att hon var år före alla schulmans och zytomierskas…

  7. Tja, vad kan man säga egentligen? Så fort man nämner mat så förvandlas folk till galningar och ska försvara sin fantastiska diet/undervikt/övervikt/träningsmani/osv. Det verkar reta upp folk något fruktansvärt och det är fascinerande…

    Personligen är jag väl lite likadan, min BMI ligger på övervikt, vågen bor på annan adress efter år av ätstörningar och blotta nämnadet av GI-dieter får mig att vilja skrika högt.

    Jag orkar bara inte äta mat jag inte tycker om. Jag orkar inte lägga ner tid på saker som inte är viktigt. Ingen människa kan vara smart och hungrig samtidigt. Jag är hellre smart.

    1. lisbet, håller med. mat borde vara njutning, inte plåga bara för att revbenen ska synas genom huden…

  8. Men jag hänger ju inte meeed vad det gäller dom där BMI-rekommendationerna. Jag minns klart och tydligt att när jag läste om BMI första gången var ”normalt” mellan 20-25. sen läste jag för något år sedan att ”normalt” är 19-24,5. Och nu är alltså 18,5 still A-okay?

    Hmm, det blir uppenbarligen smalare och smalare…

    1. caroline, bra observation. vem fan är det som bestämmer måtten förresten? troligtvis vet ingen.

Kommentera

