12 bästa bögfilmerna: Brokeback Mountain.

1. Brokeback Mountain (USA)

Filmen handlar om Ennis Del Mar (Heath Ledger) som möter Jack Twist (Jake Gyllenhaal) när de 1963 vaktar får på Brokeback Mountain. De inleder ett förhållande, men skiljs åt efter att arbetet har avslutats. Men de lever kvar i varandra, och efter några år återupptar de sin romans. Båda är gifta och har barn och de tvingas dölja sin stora kärlek, försvinner på fiskresor och jakter. Därute, mitt i ingenstans, kan deras kärek leva ostört. Bara där kan de få ligga i varandras armar. Bara där, utanför världen.

Det går inte att förneka att Brokeback Mountain betyder mer än alla andra bögfilmer tillsammans. Inte bara för att det är en briljant film, utan för att dens genomslag var en vändpunkt för hbt-filmen. Med en genial regissör, Hollywoodstjärnor i rollerna och en budget betydligt större än vanligt för bögfilmer, skapades historia. Den vann vartenda filmpris den kunde. Förutom ett. Oscarn för bästa film.

Aldrig har en film vunnit så många andra priser och förlorat Oscarn. Senare visade det sig att en utbredd homofobi bland de röstande var orsaken till förlusten. Många ledamöter sa rakt ut att de hade vägrat se filmen på grund av dess ”homosexuella natur”. Det var ett fruktansvärt antiklimax på Brokeback Mountains succéresa. Och det var en örfil till alla oss som hade trott att förändringarna låg i luften.

Det tog fruktansvärt lång tid för mig att komma över den stora besvikelsen. Men trots det visade filmen att det var möjligt att vinna priser och publik med en kärlekshistoria mellan två män. Och tack vare allt det har den kunnat slippa ”bög”-prefixet ibland. Det är inte bara en kärlekshistoria mellan ”gaycowboys”, utan en kärlekshistoria. Punkt.

Men just för att Brokeback Mountain var så ensam i sitt slag visste inte de svenska filmkritikerna hur de skulle hantera den. Jag och två andra skrev en uppsats på Journalisthögskolan där vi analyserade hur de största dagstidningarnas recensenter hanterade filmen. Vi gjorde det på en språklig nivå där vi kom fram till att recensenterna genomgående använde heteronormativa sätt att beskriva filmen. Ibland var det uppenbara homfoba tendenser som syntes mellan eller på raderna.

Själva filmen är så fullständigt rasande vacker, sorglig och hjärtkramande. Och det beror så mycket på Heath Ledger. Hans Ennis är så tillknäppt med sina känslor att han knappt får ut orden när han talar. Som om varje ord är som att förlora en del av sig själv. Heath Ledger fyller honom med så mycket längtan och sorg att jag nästan ser hur hans bröstkorg håller på att spricka. Han fullständigt sliter hjärtat ur mig.

Det är en av de bästa rolltolkningarna jag någonsin har sett.

Mot honom ställs kontrasten i Jake Gyllenhaals mer utgående och leende Jack. Han har accepterat vem han är och vem han älskar. Han vill bygga ett liv runt det. Men får hjärtat krossat när Ennis inte förmår att gå med på det. Jag har aldrig sett Jake Gyllenhaal så bra.

De två männen vägs upp av Michelle Williams som Ennis fru Alma. Hennes min när hon ser de två männen kyssas är som att se livet gå ur henne. Michelle Williams tvingade tydligen Ledger och Gyllenhaal att hångla framför henne flera gånger för att hon skulle hitta rätt känsla. Och ja, hon lämnade verkligen Dawson’s Creek bakom sig med den här rollen.

Jag vet inte om det någonsin kommer att göras en lika stor film om kärlek mellan två män. Jag tvivlar. För det är svårt att toppa en film som Brokeback Mountain. Men jag hoppas att det gör det. För jag vill se dessa vackra, sorgliga och slående dramer om kärlek mellan män. För varje gång jag ser Brokeback Mountain känner jag att jag bara vill ha mer.

Snälla, ge mig mer.

De 12 bästa bögfilmerna

12. Plata Quemada
11. Were the World Mine
10. Patrik 1,5
9. Mannen som elsket Yngve
8. Big Eden
7. Bangkok Love Story
6. Yossi & Jagger
5. Beautiful Thing
4. Shelter
3. Milk
2. Le Temps Qui Reste

12 thoughts on “12 bästa bögfilmerna: Brokeback Mountain.”

  1. Det här kommer att låta dumt. Men Brokeback Mountain var den film som fick mig att inse att homosexuell kärlek kan vara vacker. Innan dess tyckte jag att den var helt naturlig, lika existensberättigad som all annan kärlek, och att homos borde ha samma rättigheter som heteros. Såklart. Men jag trodde inte att den kunde få MIG att känna den där varma, fina känslan som jag får av heterosexuella kärleksskildringar t.ex. på film. Jag trodde väl att den hade någon dimension jag inte skulle kunna förstå, att den trots allt var annorlunda på något sätt. Blev helt paff när jag drabbades av den här fina kärleken mellan Jack och Ennis. Håhåjaja, som tur är har det hänt en del med mig sedan dess.

    1. tioli, jag tror inte du är ensam om att känna så och det är det viktiga med brokeback. för det var den första bögkärleksfilmen som nådde en större publik. den öppnar många ögon.

    2. Så fint! Jag känner igen känslan från när jag var yngre och jag förstår vad du menar så väl. Jag har inte sett filmen än men jag är väldigt förtjust i skådisen Jack Jyllenhaal så det här blir perfekt. Det behövs fler stora hbt-filmer för att för att ge folk chansen att se på homosexuell kärlek på samma sätt som heterosexuell. Inte behöver man vara homofob för att man inte förstår till 100%.

  2. Åh, jag hoppade så att du skulle välja den här som nummer ett.
    När den här filmen kom, 2005, var jag bara 11 år och det var den första film jag såg som handlade om homosexuella. Det gjorde stort intryck på mig, och jag tyckte då att den filmen var den bästa som någonsin gjorts, att den var så fin, sorglig och hjärtskärande, men samtidigt så ofantligt vacker.
    Pappa köpte den sedan när den kom på dvd, och jag blev så glad då. Delvis självklart för att det var en bra film, men framför allt för att min pappa har en del homofobiska sidor…
    Jag tycker fortfarande att det är en av det bästaste filmer som gjorts och rekommenderar den alltid när folk frågar efter filmtips.

    1. johanna, åh vad fint med din pappa! och filmen är alldeles underbar, kul att du också tycker det!

  3. Jag gillade också Brokeback Mountain, men en sak jag blev väldigt besviken på var just skildringen av sexet. Jag tyckte det var så stereotypt. Typ att de pussades ett par gånger och sen var det dags för analsexet. Och sen att det hintades att den ena ville ha analsex med sin fru när han blev frustrerad när de hade samlag. Ungefär som att DET skulle få det att kännas för honom som att hon var man. Det kändes som om de skildrade sexet som fördomsfulla människor tror att det går till mellan homosexuella män.

    1. matilda, jag hade inga problem med sexscenerna. kanske för att jag hade läst novellen filmen baserar sig på och i den så fanns det en poäng med att sexet skulle vara hårt och pang på. att ennis ville sätta på jack direkt var enligt min tolkning för att betona det kroppsliga och att han var den i kontroll. senare blir det ju mer ömma scener ju mer ennis slappnar av i deras relation.

  4. Jag blev faktiskt besviken på brokeback mountain. Som Matilda reagerade jag starkt på sexscenen, tyckte bara det förstärkte fördomar som många har om bögar, och var var kärleken?
    Tyckte mest filmen var seg och rätt feg. Jag hade förväntat mig något mycket större. Tror det delvis har att göra med att jag har nog svårt att se filmen ur rätt synvinkel, att den ska utspela sig där och då, att dom är cowboys etc. Jag glömmer att det är en så storproducerad film och att amerikanare är inblandade… Men med allt prat och alla skriverier hade jag väntat mig nåt mer helt enkelt. Känner mig rätt fullmatad med komma-ut-historier eller vi-måste-gömma-vår-kärlek-historier. Jag föredrar filmer där hbt-personer får förekomma som den naturliga sak det faktiskt är och borde få vara.

    1. anders, jag har som sagt inga problem med sexscenerna då de passar sammanhanget. och jag tycker kärleken sipprar igenom överallt! men du får självklart tycka som du gör. jag vet många som hade gigantiska förväntningar på filmen på grund av all hype och som därför blev väldigt besvikna.

      jag är också jävligt less på alla komma-ut-historier och vi-måste-gömma-vår-kärlek-historier. det är så trist att det nästan bara är de historierna bögfilmer berättar. men kolla in med andra tips för några undantag eller åtminstone variationer på temat.

Kommentera

