Varför stödja kvinnomisshandlaren Charlie Sheen?

Denna jävla Charlie Sheen. Jag vill inte läsa en enda rad till om honom. Men ändå gör jag det. För i månader har vi nu pumpats med nyheter om hans vilda partande, droger och prostituerade.

Till slut ledde det till att blev sparkad från tv-serien Two and a Half Men. En serie som gjorde honom till tv-branschens bäst betalda med 1,8 miljoner dollar per avsnitt i lön.

Jag har aldrig någonsin förstått varför Charlie Sheen överhuvudtaget har fått ett jobb de senaste decennierna. För det finns få manliga skådespelare som har uppvisat fler skäl till oanställningsbarhet.

Förutom att han har uppvisat ett grovt alkohol- och drogproblem i åratal så är det allra främsta skälet att han är en notorisk kvinnomisshandlare. Han har en lång lista över kvinnor han har misshandlat eller hotat att misshandla.

Några guldkorn ur Charlie Sheens kvinnomisshandelhistoria:

1990 sköt han sin dåvarande fästmö, Kelly Preston, i armen. 1997 gick Sheen med på att betala böter för att ha slagit sin dåvarande flickvän Brittany Ashland.

2006 lämnade hans dåvarande fru, Denise Richards, honom efter att ha påstått att han hotat och misshandlat henne och deras två tvillingsöner.

Förra året erkände Sheen ringa misshandel av dåvarande frun Brooke Mueller efter att ha tryckt en kniv mot hennes hals. Hon har nu fått igenom ett besöksförbud mot honom.

Bara några månader efter den incidenten, och några månader på domstolsbeordrad rehab,  förstörde Sheen ett hotellrum och skrämde en kvinnlig bekant så mycket att hon låste in sig i badrummet tills polisen kom.

Inget av det här har äventyrat varken hans anställningar eller hans status i branschen. Snarare har uppmärksamheten betytt mer pengar för hans arbetsgivare då tittare har flockat sig som gamar till hans tv-serie.

Även nu efter att ha blivit sparkad från Two and a Half Men, inte på grund av sina kvinnomisshandelhistorier utan för att han förolämpade seriens skapare, så går det ingen som helst nöd på honom.

Han slog nyligen ett rekord när han lyckades få över en miljon followers på Twitter inom ett dygn. Och nu ska han tydligen, likt många andra kändisar, försöka tjäna pengar på twittrandet.

Som Anna Holmes pekar på: istället för att kritisera och problematisera Charlie Sheens uppenbara misogyni behandlas den mer som ett skämt från en bad boy.

För Charlie Sheen verkar få göra vad han vill för han är en vit rik man som så fort han trycker en kniv mot sin frus strupe blir sedd som en bad boy, och inte som en kvinnomisshandlare.

Det verkar vara helt ok att diskutera Charlie Sheens uppenbara misshandel av sig själv med alkohol, droger och hejdlöst partande. Men den misshandel han frekvent utsätter kvinnor i sitt liv för är det desto tystare om.

Så när jag de senaste månaderna har läst artikel efter artikel om Sheens ”knäppa” beteende i svensk och utländsk press undrar jag hur fan idioten hela tiden kommer undan med all skit han gör.

Är världen så cynisk och orättvis att det är de som pucklar på sina fruar som blir de mest välbetalda? Ja, i en patriarkal och kapitalistisk värld så är tyvärr svaret ja, så kan det gå.

Som feminist tycker jag att vi borde bli bättre på att bojkotta sådant här. Argument som att man kan skilja mellan ”konsten” och konstnären håller inte i alla fall. För varför ska vi bidra till att en kvinnomisshandlare tjänar mer pengar?

Visst är frågor om bojkott och liknande svåra och komplicerade, och det ska de vara också. Men det behövs en diskussion om makt, våld och det konstanta ursäktandet av Hollywood-män som beter sig jävligt illa.

För om vi accepterar att kända män är kvinnomisshandlare som Charlie Sheen eller våldtäktsmän som Roman Polanski genom att konsumera deras produkter, accepterar vi inte då denna våldsutövning överlag?

Som feminist måste man göra svåra men aktiva val för att göra skillnad. Som feminist måste man styras av sin moral och sina värderingar och faktiskt ta ställning.

Jag vägrar att ta ställning för en kvinnomisshandlare.

18 reaktioner till “Varför stödja kvinnomisshandlaren Charlie Sheen?”

  1. Att han sköt henne i armen är ju verkligen brutalt. Jag håller helt klart med dig. Men filmvärlden gillar ju sina badboys.

    1. arsinoe, det finns tyvärr så många myter om manliga genier som får vara hur jävliga som helst så länge de producerar lite emellanåt.

  2. ”2½ men” bygger ju helt och hållet på en misogyn världsbild. De hatar ju kvinnorna i den serien. Själva serien verkar hata kvinnor. Så att skilja på konsten och konstnären borde inte ens vara en fråga i det här fallet.

    1. rosettpojken, inte så konstigt att du inte gör det då tidningarna inte skriver så mkt om det.

  3. Nä, det är konstigt att pressen inte skriver om det. Han beskrivs bara som en tokrolig pajas. Och eftersom det bara brukar vara toppen av isberget som läcker ut kan man ju verkligen undra vad som försiggått bakom stängda dörrar.

    1. åsa, ja han är ingen jag skulle vilja träffa irl, allt skulle kunna hända. instabil jävel.

  4. Denise Richards har två döttrar (ej tvillingar) med Charlie. Brooke har tvillingsöner på 1-2 år med honom.

  5. Jag har alltid betraktat 2 & 1/2 som ett slags South Park, en helt sjuk serie som överdriver saker i samhället för att påvisa hur bisarra de är. Om Sheen är sådan i verkligheten ska han spärras in på färngelse/vårdinstutition och aldrig släppas ut igen….

    1. Fast South Park är iaf uppfriskande (för det mesta) medan 2&½ men är nått iaf JAG byter kanal från. Det känns inte som att det är lika tydligt med satiren som South Park, istället känns det som att Sheens karaktär ska vara någon slags karlakarl som alla män borde önska att de var som.

  6. Jag vet inte om jag inbillade mig, men jag tyckte att jag häromdagen såg en rubrik om att han skulle få en massa stålar för någon ny grej han skulle göra och jag tänkte bara ”Varför i helvete vill de ösa en massa pengar över den där obehagliga idioten?”. Svaret är antagligen ”För att det lönar sig”. Aj, nu fick jag ont i huvudet…

  7. Alltså, jag har länge funderat på om han inte ska krascha snart. Jag menar, han har ju faktiskt inte gjort annat än spelat samma roll den senaste tiden. En glorifierad version av den eftertraktade sexmaskin han helst vill att folk ska uppfatta honom som.
    Jag har tittat lite på den förvirrade feed han kräkt ur sig och jag förstår inte att folk vill följa eländet. Han har ju hakat ur led. Finns inget av värde där, pinsamt och lyteskomik.
    En bläpp som spöar upp sina kvinnor så fort de visar sig honom överlägsna, och det verkar vara rätt ofta.

Lämna en kommentar