Hjälp mig ge ut en antologi om ätstörningar.

I går skrev jag om män och ätstörningar. Som vanligt när jag skriver om detta ämne får jag mycket feedback genom kommentarer och mejl. Tack för det!

Ofta undrar läsare om jag någonsin har funderat på att skriva en bok om ätstörningar. Det har jag faktiskt funderat på. Men det som alltid har hindrat mig är att min berättelse bara är min berättelse.

Det finns så många andra som aldrig kommer fram.

Som jag har skrivit tidigare är jag övertygad om att hur en ätstörning uppstår, vilka uttryck den tar och hur man blir fri från den är en högst subjektiv upplevelse.

Med den övertygelsen är det svårt för mig att motivera för mig själv att endast ha min historia i bokform om syftet är att prata om ätstörningar på ett mer generellt plan.

Efter den feedback jag fick efter gårdagens inlägg så började jag att tänka efter. För mitt mål är ju att fler män ska våga prata om och också ges utrymmet att prata om upplevelserna de har av ätstörningar.

Så varför inte försöka sammanställa en antologi med just det syftet?

En antologi där flera män berättar med egna ord om sin syn på sina kroppar, krav och ideal och där fokus ligger på erfarenheter av ätstörningar och hur man hanterar dem.

Syftet är dels att visa att män faktiskt kan ha ätstörningar, men framför allt att lyfta fram olika sorters berättelser som tidigare knappt har hörts. För min berättelse är bara min berättelse.

Det behövs fler, och det behövs fler vittnesmål om vägar ut ur ätstörda beteenden. För även vägen från ätstörda beteenden är högst subjektiv och kan handla om lösningar som kräver både fysisk och psykisk hjälp.

Syftet är att skapa en antologi som på riktigt lyfter erfarenheter och problem kopplade till män och ätstörningar. Vad jag vet har det aldrig gjorts i Sverige tidigare, men jag tror att det skulle behövas.

Så. Detta är en helt nykläckt tanke, så det finns självklart mycket att utveckla och tänka kring. Kanske behöver det inte bara handla om mäns berättelser. Kanske ska antologin ha en annan röd tråd.

Det här är bara ett frö.

Det jag behöver hjälp med nu är att komma i kontakt med människor som kan tänka sig att skriva om sina erfarenheter, med förläggare som skulle vara intresserade av att publicera och andra som tycker att det låter som ett bra projekt.

Det här är ett ämne som jag verkligen brinner för just för att jag vet hur en ätstörning kan fucka upp hela ens tillvaro. Och jag vet att vägen ut är att börja prata om det och därför är det viktigt att vi skapar det utrymmet.

En antologi ser jag som ett sätt att vidga det utrymmet.

Jag har aldrig gjort något liknande tidigare, så om ni har tips och tankar kommentera nedan eller ännu hellre mejla mig på linus(dot)fremin(at)gmail(dot)com så får vi se om det går att göra något med det här.

Jag ska i alla fall ge det mitt bästa försök.

26 responses to “Hjälp mig ge ut en antologi om ätstörningar.

  1. Hej Linus!
    Himla bra idé! Min kompis Hanna Kihlander är pressansvarig på Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt. Jag vet att hon är väldigt intresserad av att just lyfta frågan om killar och ätstörningar. Hon vill säkert vara behjälplig på nåt vis! Kontakta henne!
    /Kerstin

    • linus fremin

      kerstin, tack! ja, har tänkt ta kontakt med anorexi/bulimi-kontakt då jag tycker de gör ett bra jobb. kan finnas mkt bra idéer och tips att ta därifrån. så bra att jag fick namnet på en bra kontaktperson!

  2. När det gäller skönlitterära böcker så är grundregeln att man ska ha ett så färdigt manus som möjligt när man börjar leta förlag. Någon som är etablerad inom ett ämne kan sälja in en fackbok till förlag på synopsis (går det så går det). Får du inte napp på förlag finns egenutgivning via t ex publit som ett alternativ.

    • linus fremin

      pia, hela förlagsbiten är egentligen sekundär i nuläget, men om nån visar intresse redan från start kan det ju vara bra. främst handlar det om att formulera en inramning och få ihop bra texter.

  3. Är det rätt adress? Har prövat linussnabelagmailpunktcom två gånger, men det funkar inte.

  4. Mitt bästa tips är väl att inte ge ut boken på något Bonnierförlag. Sen så vet jag ju att man inte alltid kan styra vem som visar sig vara intresserad av att ge ut något, vilket väl i slutändan är det som räknas trots allt.🙂

  5. Du är grym, Linus!

  6. Du kan ju göra en bok om OLIKA psykiska sjukdomar.

    • linus fremin

      bo, jovisst, men det är inte mitt syfte med just det här projektet. någon annan får dock gärna göra det.

  7. Jag är helt på att skriva ett bidrag om du kommer till skott med bokidén. Jag kan dock känna att antalet antologier i olika ämnen senaste åren är ganska stort. Jag tänker på Könskrig och den där antologin om manlighet etc. Därmed inte sagt att det är en dålig idé. Kanske kan man även utöka det till att innefatta en sajt eller blogg också?

    Men det ska såklart inte vara för jobbigt att genomföra. Då blir det inte av.

    • linus fremin

      fredrik wass, mejla gärna mig så jag har dina kontaktuppgifter där. och ja, jag har tänkt att antologin är en del och någon sorts sajt är en annan där fler berättelser kan komma fram till exempel. tror inte det blir för jobbigt bara man tar det steg för steg. en antologi, en huvudpunkt, tror jag dock är bra.

  8. Jag tycker det låter som en mycket bra idé, hur kan man stödja den utan att vara i position att skriva ett bidrag?🙂

  9. Absolut Linus! Gör det!
    Kanske är det nåt som kan göras i samarbete med ABK?

    • linus fremin

      caroline, ja kanske inte samarbete, men jag vill gärna använda mig av den kunskap och erfarenhet som abk besitter.

  10. Det är ett väldigt bra och behövligt initiativ och jag kan lova att ABK gärna ställer upp med vad vi än kan erbjuda iaf.

  11. Jag läste om ditt problem, kanske har jag en lösning på det.
    Mitt förlag har tagit fasta på de stora kostnader det rör sig om när man ger ut en bok på de stora förlagen, speciellt när de refuserar manus (inte kommer att tjäna pengar på det).
    På webb-adressen här finner du ett annat sätt (till en tiondel av kostnaden) att ge ut en bok. Du kan gärna ringa mig (numret står på webb-sidan).

  12. Jag har skrivit om det förut. I Pittstim. Så min röst har väl redan blivit hörd ett par ggr (för mycket). Men om intresse finns så kan jag gärna bidra på något sätt.

    • linus fremin

      donny depp, helt upp till dig självklart, men jag tror säkerligen att du har något mer att bidra med i ämnet. beror ju också på vilket perspektiv du anlägger på texten osv. skulle du kunna mejla mig dina kontaktuppgifter på linus dot fremin at gmail dot com. bra om jag har samlat allas information på ett och samma ställe. vi hörs!

Kommentera

