Barn behöver inte pappor.

 

Någon forskare har kommit fram till att lesbiska är de bästa föräldrarna. Om det är stämmer eller inte har jag ingen aning om. Media redovisar som vanligt ingen fakta om hur forskningsresultaten har tagits fram.

Men vi skiter i det för en sekund. För Aftonbladets Malin Wollin menar att barn behöver en pappa. ”Barn behöver en pappa samtidigt som jag är för homoföräldrar. Knepigt.”

Du är knepig, Malin Wollin.

Barn behöver inte pappor. Barn behöver inte mammor heller. De behöver vuxna som finns där, som ger obegränsat med kärlek och trygghet. Någon som skapar ett hem, en plats på jorden för sitt barn.

Om dessa människor är barnets biologiska föräldrar spelar ingen roll. Även deras kön är helt irrelevant. Barn behöver inte få vissa saker från pappan och andra från mamman. Det är bara gamla könsrollsspöken som har fått många att tro det.

Att vi hänger upp oss på någon gammal omodern bild av vad en familj är och hur föräldraskap bör vara uppbyggt, det är vad som skapar problem.

Det är vad som gör att barn som växer upp i otraditionella familjer känner att det de har inte är ”rätt” eller ”normalt”. Det är just därför vissa barn känner att det saknas något. För att normen sår ett frö.

Jag tycker att vi skiter i att skörda.

13 reaktioner till “Barn behöver inte pappor.”

  1. Fin text. Håller verkligen med dig. Vad spelar det för roll vad föräldrarna har för kön? Det viktigaste är väl hur föräldrarna inte deras kön. Att uppfostra till ”riktiga flickor” och ”riktiga pojkar” känns bara överspelat. Det har väl ingen relevans längre.

    1. svalin, tack. ja jag tycker också att 2009 borde vi kunna släppa alla idéer om att könen ska styra våra liv.

  2. Det där är bara en av anledningarna till att jag har slutat att läsa Malin Wolins blogg (krönikorna läser jag för att hålla mig uppdaterad om hennes åsikter – åsikter som brukar spridas vidare på jobbet etc). Många gånger har hon poänger (åtminstone delvis) i det hon skriver men till syvende och sist så blir jag mest förbannad av att läsa henne och det är väl onödigt att utsätta sig för det flera gånger per dag?!

    Särskilt när man kan läsa dig istället och blanda att bli glad/förbannad/ledsen/allmänt berörd:)!

    1. erika, tack söta du! grejen är att jag också kan tycka att hon ibland har en poäng. men hon har en jävla förmåga att kasta in massa med unkna åsikter runtom de bra. väldigt irriterande!

    1. lilling, jag gillar bonniga ord. för jag är så långt i från det. så och skörda känns härligt gammaldags.

  3. Folk snackar så mycket om att kriminella killar är arga och kriminella för att deras pappa inte finns med i bilden. Därför tror de att dessa killar behöver fadersfigurer. Jag tror att vad de killarna är förbannade på är SVEKET! Att någon satt dem till världen och sen skiter i dem och får dem att känna sig som att de inte förtjänar deras kärlek och uppmärksamhet.

    1. matilda, jättebra poäng! helt rätt. det är att pappan ska lära sonen spela fotboll. det skulle inte ha räddat ungen. att pappan hade läst godnattsaga varje kväll istället för att ha stuckit, det hade gjort skillnad.

Lämna en kommentar