Pirayaporr: blod, bärs och rakade brudar.

Pirayaporr. Jag var tvungen att hitta på ett helt nytt ord jag efter att ha sett den amerikanska skräckfilmen Piranha 3D.

Filmen handlar så klart om de köttätande pirayorna som attackerar en stad som just invaderats av vårlovsfirande ungdomar.Filmen, som är en remake av en film från 1978, har de vanliga ingredienserna en sådan här skräckfilm brukar ha.

En ensamstående mamma som är scheriff i staden, hennes tonårige son och hans kärleksobjekt och hans lillgamla och snabbkäftade småsyskon.

Dessutom en förklarande vetenskapsman, den mest kända skådisen som första offret i första scenen (Richard Dreyfuss), puckade människor som inte fattar att något fel innan det är för sent.

Ja, och så snygga brudar. Snygga helnäcka brudar. Det är helt enkelt jävligt mycket nakna brudar. Visst är det standard med avklädda sexiga brudar i den här typen av filmer, men det här var ett steg längre.

En del av handlingen handlar passande nog om en sorts mjukporrfilmare som filmar nakna brudar som leker i vattnet. Det är långa vattenscener med helnakna brudar (spelade av riktiga porrstjärnor) som visar fitta och stora bröst.

Jag blev faktiskt smått chockad över att det var så mycket naket i en så påkostad storfilm från ett stort produktionsbolag. Det är stora (så klart) bröst överallt. och (så klart) inga nakna män.

Detta är ju ännu en film för de heterosexuella tonårsgrabbarna.

Visst har det i decennier gjorts spelfilmer med näckande brudar. Men inte på detta sätt, vad jag vet i alla fall, i en så påkostad film från ett stort produktionsbolag.

Det är blod, bärs och rakade brudar.

Jag vet att många av er nu tänker att det är så Hollywood alltid har fungerat. Att de ständigt har vikt ut och utnyttjat kvinnors kroppar för att locka till sig den heterosexuella manliga publiken. Det är fullständigt sant.

Men denna film visar att gränsen har förflyttats ännu mer åt helvete.

Ännu värre lär det väl bli i uppföljaren Piranha 3DD.

14 thoughts on “Pirayaporr: blod, bärs och rakade brudar.”

  1. Ibland undrar jag inte om det är lite moraliserande i det här också, att det är de nakna brudarna som straffas av vad-det-nu-är (beroende på film). Eller är jag överdrivet paranoid då?

    1. lotta, haha! har för dålig bevandring i området, men skulle inte bli förvånad om de slamopiga tjejerna alltid dödades och de ”fina” klarade sig…

  2. Det låter som en typisk B-film, trots att det verkar vara påkostat. Hatar A-filmer som försöker vara B-film! Nu har jag visserligen inte sett filmen så jag kan inte uttala mig något vidare om vad jag anser vare sig om dess helhet eller om scenerna med de nakna & halvnakna kvinnorna, men rent spontant tänker jag så här:

    Jag har sällan något emot naket i film. Alltså, jag blir inte särskilt upprörd eller uttråkad av det- I alla fall inte om det tycks ha ett syfte av något slag, mer än att bara locka dreglande tonårspojkar som inte vågar slå på Playboy Channel av rädsla för att åka på en utskällning av sina föräldrar. När den typen av nakenhet visas blir det bara trist, onödigt & objektifierande- ännu mer av det sista eftersom det så sällan visas nakna män i dessa filmer. Som om kvinnor inte skulle kunna vara intresserade av nakna män. Eller som om mäns lustar är de enda viktiga att tillfredsställa.

    Gamer är ett tydligt exempel på en film som använder sig av jävligt mycket meningslös nakenhet, som bara tycks finnas till för att tillfredsställa kåta mäns lustar för att man tänker att nästan bara män vill se en film som berör ämnet spel. Det är väl en mening med nakenheten i sig, men enligt mig inte en fullt godtagbar orsak att visa så mycket ”vulgär” nakenhet i en film där det inte på något sätt tillför något till handlingen. Att det är en skitfilm i övrigt gör ju inte direkt saken bättre.

    1. candy, jag har inget emot naket i sig, men däremot just omotiverad nakenhet. i denna film har man konstruerat hela handlingen så att det ska bli ”naturligt” att visa barbröstade kvinnor varannan minut. om det är motiverat vette fan. jag tycker inte det i denna film. och jag skulle ha varit vänligare inställd om även nakna män visades lika mycket. att det inte bara var nakna brudar för manliga kåta blickar.

  3. jag blev mest chockad av att du bestämde dig för att se Piranha3d, och lite av att du inte får fram någonstans vad du tyckte om själva filmen i sig.

    Jag tyckte den var kul hur som helst, men det kan nog krävas lite att man ska ha sett originalen och de 80tals filmer den är ett slags hyllning till för att man inte bara ska tycka det är skit

    1. johan, haha! ville bara ha simpel underhållning, men blev lite chockad av alla brösten. jag kan tycka såna här filmer är lite kul för att de är så b. men fem minuter av helnakna brudar simmandes var inte så kul (iaf inte för mig…)

  4. Hur kan en piraya-art som varit död i två miljoner år helt plötsligt återuppstå, undrar jag. Det är helt osannolikt.

  5. Haha, jag gillar b-skräckfilmer. På sjutti- och början av åttiotalet var det nakna brudar. Typ Halloween och Friday the 13th. Sen på nittiotalet var alla påklädda (Scream, Jag vet vad du gjorde). Trenden har väl kommit tillbaka.

Kommentera

