Att heteromän kysser varandra betyder något.

 

I lördags vann Eric Saade schlagern genom att visa sig vara mest Popular. Troligtvis var det många som gillade att han sjöng ”my body wants you girl, my body wants you girl”.

Fint så.

Men något ännu finare var det som hände mellan Eric Saade och huvudrivalen Danny på en pressträff innan finalen. Framför pressfotograferna kysste plötsligt Danny en överraskad Eric på munnen.

Några sekunder senare kysste Eric tillbaka Danny på munnen. Danny själv sa:

”Det var jättesmarrigt. Han hade väldigt återfuktade läppar. Det var stundens ingivelse, jag tänkte att nu ska gossen få känna hur det är att pussa Danny.”

Kanske var det bara ett simpelt pr-trick eller ett sätt att locka fler bögröster, men det spelar faktiskt ingen roll. För det är något betydelsefullt i att Sveriges just nu största manliga popstjärnor kyssar varandra.

Med heterosexuella män är det ju ofta så att man gör det mesta för att undvika att något ska kunna tolkas som bögigt. Som manlig artist vill man ofta framstå som manlig och heterosexuell för sina fans, som till största delen består av yngre tjejer.

Att två tonårsidoler uppvisar en sådan avslappnad inställning till fysisk närhet till varandra betyder faktiskt mycket. Det visar upp en motbild till grabbigheten som hela tiden vill säga ”no homo”.

Det är inte första gången Danny har uppvisat denna avslappnade inställning. Jag minns att han i samband med att han var med i Idol gick ut i en tidning och sa att han under högstadiet hade trott att han var bög.

Med det uttalandet visade han att även heterosexuella killar kan vara osäkra på sin sexualitet och att även heterosexuella killar kan prata öppet om hur de hånglat upp andra killar och tyckt att killar varit skitsnygga.

Detta utan att känna att han satte sin manlighet på spel.

Det behövs. Denna avslappnade och obrydda inställning till homosexualitet och fysisk närhet med andra män behövs. Speciellt unga killar behöver se kända killar visa att de inte har värsta skräcken för bögtolkningen.

Det har ju blivit ännu tydligare när man såg reaktionerna på Anton Hyséns modiga deklarerande förra veckan. Det existerar fortfarande en utbredd homofobi, och den finns speciellt bland män, och yngre sådana.

Det är därför det är viktigt med öppna homosexuella som Anton Hysén. Det är därför det är viktigt att manliga tonårsidoler som Danny och Eric Saade uppvisar en avslappnad attityd som egentligen borde vara självklar.

Det behövs för att utmana människors fördomar och rädslor. Det behövs för att stärka de som kämpar med att våga vara de personer de vill vara.

Det behövs.

20 responses to “Att heteromän kysser varandra betyder något.

  1. Pingback: Fuck yeah ”homo” | Pillow Talk | Nyheter24

  2. Hinner inte läsa nu, men plötsligt bryr jag mig mer om svenska schlagerscenen.

    När LOTR-filmerna kom följde jag fangirl-delen av fandomen. Det var väldigt intressant hur skådisarna som spelade huvudrollerna hela tiden talade om hur bra och nära vänner de blivit och det var en del kyssande på releaseevents och så. De som spelade hoberna tyckte att slash-manips var bästa grejen. Det var SJUKT kul att se dem hålla på sådär utan att för ett ögonblick visa upp konflikt mellan det och att de ät hetrosnubbar som spelar in en film där de springer runt och är manliga.

    • linus fremin

      tanja, åh intressant! och kul att de bara tyckte det var kul än bli stötta och rädda och macho.

  3. Vad fina de är tillsammans! Kan de inte bli ihop?😉

  4. Åh!!! Det är utan tvekan en av de sötaste bilderna jag sett på länge.

  5. Pingback: Rätt låt vann! « Oh Mary Saint Mary

  6. Har inte Eric flickvän?

  7. Jag minns att jag såg ett avsnitt av Let’s dance när Danny var med och programledaren (David Hellenius kanske?) pussade honom på munnen efter ett sånt där otroligt tråkigt vänta-på-tittarnas-röster-snack. Och det kändes väldigt spontant och naturligt, lite som att David bara inte kunde stå emot Danny. Det var rätt fint.

  8. Min kille fick kommentaren ”du är snygg – no homo” av en manlig klasskompis till mig när vi var ute i lördags. Män, dessa rädda män.

  9. Pingback: HOT MALE ON MALE ACTION - Yoicks | Rodeo Magazine

  10. Inget har jag att invända mot din analys. Kom dock att tänka på en grej som jag såg idag på Ellen DeGeneres show, som jag följde med ett halvt öga (så jag kan alltså ha missuppfattat). Det var hennes födelsedag och det kom en massa överraskningsgäster, bland annat Julia Roberts. Efter JR kom någon manlig kändis som jag inte kan namnet på in med en stor tårta, och som ”bonus” kysste han Ellen på munnen ganska länge. Jag missade poängen med detta, MEN vad som sedan hände var att Ellen skrattade och pekade mot sin fru och sa ”that’s my wife over there”. Portia låtsades se sur ut och den här mannen sa något ursäktande bla bla. Innan det var dags för reklam sa Ellen att nu var det dags för honom att kyssa JR som skrattandes gav honom en kram och knappt hörbart lyckades vi se i översättningen att han sa något till henne i stil med ”jag kysser dig inte för att du är gift med en man”. Jag fick i alla fall dålig smak i munnen.

  11. sofietholerus

    Fast jag tänker så här: Om vi säger att en kollega till mig, vi säger att jag gillar henne/honom som just kollega och vän, helt plötsligt och utan förvarning skulle ge mig en puss på munnen skulle jag bli förbannad! Det är att gå över min personliga sfär med råge.
    Saade hade ingen chans att protestera där framför kamerorna, bara att hänga med för att inte bli sedd som homofob eller tappa ansiktet.
    Visst är det bra med Dannys avslappnade attityd, men han kanske skulle ha tänkt lite på sin yngre och oerfarnare kollega i det här fallet.

    • linus fremin

      sofietholerus, bra påpekande. tänkte på det också, men då jag visste att de är bra vänner och någorlunda rutinerade inför medierna så tolkade jag i detta fall det inte som något obekvämt för saade. i övrigt håller jag helt med dig. att vara avslappnad betyder inte att man får kyssa vem man vill på munnen utan att fråga.

    • Det är väl raka motsatsen till avslappnade gossarna är i det där läget? Visst är det skillnad på att en avslappnad kollega kommer fram och pussar en på munnen vid kaffeautomaten en onsdagmorgon när bara ni två är närvarande, och att samma kollega gör det på en stor firmafest inför alla hundratals kollegor efter att du och kollegan rott hem ett jättekontrakt värt massor av miljoner. Ni står där på estraden för att hyllas för er fantastiska insats, ni är överlyckliga, fyllda av adrenalin och segerrus och känner er oövervinneliga.

      Att den där pussen uttryckte samhörighet tycker jag bekräftades av att Eric pussade tillbaka efter en liten stund. Sen tror jag nog att Danny passade på att få smaka på Saade, vem skulle inte ha gjort det om de fått chansen…😉

      Jättebra inlägg! Tack!

Kommentera

