Taylor Swift och hennes jävla prinsessvärld.

Taylor Swift är hela världens sweetheart. Ung, vacker och med fyra nyvunna Grammys i väskan. Hon sålde flest skivor i USA 2008 och är den artist vars låtar har laddats ner flest gånger. Närmare bestämt 27 miljoner gånger.

Hon är en superstjärna som skriver sina låtar själv. Och hennes fans består mestadels av unga tjejer i hennes egen ålder (20 år) och under.

Hon är helt enkelt en idol.

Just för att hon är en idol för unga tjejer undrar jag vad fan det är hon sjunger om. Vad är det för budskap denna superstjärna med miljoner unga flickfans faktiskt förmedlar i sina sånger?

Jag tar tre av hennes största hits:

1. Love Story.

”Romeo take me somewhere we can be alone
I’ll be waiting all there’s left to do is run
You’ll be the prince and I’ll be the princess
It’s a love story baby just say yes”

Det är en låt som handlar om att Taylor Swift är en prinsessa som sitter och väntar och skriker efter sin Romeo som ska rädda henne från hennes dumma pappa. I videon understryks det med att Taylor faktiskt sitter i ett prinsesstorn och väntar på sin prins.

Låten är ett utmärkt exempel på den passivitet som tillskrivs ”god” kvinnlig sexualitet. Där kvinnor ska sitta och vänta på att bli räddade och älskade. Där all aktion tillskrivs mannen.

Dessutom avslutas låten med ett frieri bara för att understryka att kvinnans största önskan i livet borde vara att gifta sig.

2. You Belong With Me.

”But she wears short skirts, I wear t-shirts
She’s cheer captain, And I’m on the bleachers
Dreaming about the day when you wake up and find
That what you’re looking for has been here the whole time”

Låten handlar om Taylor Swifts hemliga förälskelse i en kompis. En låt som kunde ha handlat om en tjejs beslutsamhet att gå efter sina kärleks- eller/och sexobjekt utan skam handlar istället återigen om en tjejs romantiska passivitet.

Samtidigt så kastar Swift in några vaga slampbeskyllningar om hennes förälskelses flickvän. Att hon har korta kjolar och högklackat går liksom inte för sig. Usch!

3. Fifteen.

”Back then I swore I was gonna marry him someday
But I realized some bigger dreams of mine
And Abigail gave everything she had to a boy
Who changed his mind and we both cried”

Det är en låt som handlar om Taylor Swift och hennes kompis tid i högstadiet. Kompisen hånglar med en kille och det skulle hon inte ha gjort. För tjejer ska ju aldrig vilja något sexuellt.

Killar VILL ALLTID ha sex, men tjejer VILL DET ALDRIG.

Visst finns det tjejer som blir tvingade att gå längre än de vill sexuellt av påstridiga och äckliga killar. Men den här låten handlar inte om det. Den handlar om att tjejer borde praktisera avhållsamhet.

För tjejer som är för sexuella kommer att bli förstörda slampor som aldrig kan bli lyckliga. Typ.

Taylor Swift kanske inte vet något mer om livet än det här. Vad vet jag. Men hon präntar in ett budskap om en bra och dålig kvinnlighet/kvinnlig sexualitet där det hon uppmuntrar är en vän, passiv och avhållsam kvinnlighet.

Jag skulle vilja att hon sjöng om att tjejer ska ta tag i sina liv, göra de val de vill, göra misstag, leva lite. Inte bara gå runt och vänta i fablernas värld på att någon snubbe ska visa intresse.

Självklart är det fantastiskt att en ung kvinna som skriver sina egna låtar och som inte porrar sig i varje video kan bli så framgångsrik. Att det är en motvikt till alla Britney Spears därute.

Vissa hyllar det till och med som något feministiskt. De menar att Swift kan spela hur mycket prinsessa hon vill i sina låtar, men att hon är chefen i studion och över sin framgångsrika karriär.

Girl power!

Men jag håller inte med. I mitt tycke är det bara Sarah Palin-versionen av feminism.

Att bara för att Taylor Swift är kvinna och gör saker så klassas det som feministiskt. Även om de sakerna är att skriva låtar om att passivt sitta och vänta på att killar ska göra saker för henne.

Med åren kanske Taylor Swift lever mer och skriver andra typer av låtar. Men fram tills dess drillar hon in unga flickor i sin sköra prinsessvärld.

Det får mig att vilja spy upp lite rosa.

33 thoughts on “Taylor Swift och hennes jävla prinsessvärld.”

  1. Nu blev jag genast glad att jag aldrig tagit mig tid att lyssna på nån av hennes låtar! Jag kan känna att det är lite svårt att förvänta sig mer från ett land där man har ceremonier där ringar växlas mellan far och dotter, där de lovar att hon ska hålla snippan borta från snoppar tills hon gifter sig och att han ska beskydda hennes snippa från snoppar som vill invadera den innan äktenskapet. Lite peddovibbar ger det mig, eller det känns åtminstone grymt perverst, men i USA är det bara normalt. De tycker säkert t.o.m. att det är lite romantiskt! Prinsessromantiskt. Där är många flickor fortfarande ägodelar som passerar från far till make, detta trots att de lever i västvärlden och tycker att USA är ett föredömesland för resten av världen.

    1. matilda, det där med far till make stämmer så väl in på taylor swift-romantiken. all egen handlingskraft från kvinnans sida är borttrollad. en handelsvara.

  2. Jaså är det hon. Trodde jag aldrig hört talas om henne men jag hörde visst låt nummer 2 för flera månader sen. Jag tycker videon var rätt söt i början även om dom kunde gett henne liiite mindre nördglasögon (antar det är det glasögonen ska symbolisera). Men sen när hon kom till festen, självklart utan glasögon, i sin prinsessklänning ville jag också spy lite. Men jag är ändå glad att det inte rakt av var nån klassisk gör om den fula tjejen-skolans snyggaste kille får upp ögonen för henne. Nu var dom ändå kompisar och han hade skrivit sin i love you-skylt innan han såg henne på festen.
    Men jag håller med dig om det andra, framför allt att det är skönt att slippa porrstämningen. Ibland är jag en sucker för pop-låtar som dessa men dom innehåller ju aldrig något vettigt och man skulle ju önska att artisterna tog sitt ansvar och utnyttjade sin ställning till någonting bra.

    1. anders, jag älskar ju countrymusik. taylor swift-varianten är en urvattnad tillsockrad variant som blir ännu värre med de översöta videorna. jag är nog inte målgruppen liksom.

  3. Linus, ibland tror jag att du vill tolka allt amerikanskt och återhållsamt negativt. Jag funderade på att skriva konservativt istället för återhållsamt, men grejen är väl att det som ofta ses som konservativt idag ibland är det som är mest provocerande: att vänta med sex till man träffar någon som faktiskt älskar en, vilket kanske inte är pojkvännen man har när man är femton, att inte bära kläder som spelar på ens sexualitet, att bli tillsammans med någon för att man vill spendera sitt liv med honom, inte för att han är bra just nu.

    Som feminist tycker jag att det är självklart att få välja själv hur man vill leva sitt liv. För mig har det inneburit att jag varit nykterist i perioder, satsat på skolan för att slippa osäkerheten nu efter studenten, att jag fortfarande är oskuld och precis blivit tillsammans med min första pojkvän, att jag tycker att det skulle vara slöseri med tid och elakt mot både mig själv och honom om jag gick in i det förhållandet utan att tänka att det kanske leder till giftermål, så småningom.

    Nu kanske det ska nämnas att jag är nitton, alltså i Taylor Swifts ålder. Jag kan hålla med om att hennes texter är lite väl stereotypa ibland, samtidigt som jag känner igen mig så väl i deras motiv. ”Love Story”, med ”tjej är kär i kille på avstånd och önskar att han skulle upptäcka henne”-motivet, är jag och de flesta av mina tjejkompisar från det att vi började högstadiet tills vi nu. Och även om jag håller med anders om att det är tråkigt att hon måste ta av sig glasögonen och bli en prinsessa i ”You Belong With Me” så vet jag vad hon skriver om. Mina personliga erfarenheter säger mig att det är de ”coola” tjejerna, de sexiga tjejerna, de ”mogna” tjejerna som får killar i högstadiet/gymnasiet, inte vi nördar. Taylor kan sin publik, hon har varit sin publik, och hon skriver exakt vad jag kände när jag var sexton.

    ”Fifteen” tycker jag är så mycket mer än bara de två raderna om Abigail som får sitt hjärta krossat. Det är en text om att livet är större än högstadiet och gymnasiet, att man kommer förändras, bli något mer än den roll man tilldelats. Jag tror unga tjejer (och säkert också unga killar) behöver det hoppet. Jag hade behövt det när jag var femton.

    Taylor Swift är mer än prinsessromantik. För mig är hon ett tecken på att det börjar bli mer okej att vara romantiker, att vilja satsa, på sitt liv, sin karriär, sitt förhållande. Hon är en inspiration.

    1. sally, bra synpunkter! jag är kritisk mot den moralism och fördömande attityd som konservativa ofta uttrycker. där de dömer ut allt annat än t ex avhållsamhet som något fel och skamligt. jag avskyr skambeläggandet som ofta finns i en konservativ hållning.

      jag är inte kritisk mot att man väljer att hålla på sig med vad det än gäller. inte heller att man inte vill vara sexig och utmanande. det jag är kritisk mot är den moralism taylor swifts låtar är insmetade i. där hon direkt eller indirekt pekar ut att en vän, passiv kvinnlighet är det enda rätta. hon lyfter inte upp tjejer som gör egna val, som tar vad de vill ha, vad det än är. hon premierar en passiv kvinnlighet som går ut på att vänta på att någon snubbe ska märka en. för mig funkar inte det.

      visst är det igenkänning och jag förstår varför hennes musik går hem hos hennes målgrupper. men jag tycker att hon allt för ofta gör sina sångjag till objekt och inte subjekt. för mig är det trist. jag ser henne inte som en inspiration för att satsa mer på sig själv och sitt liv och karriär. för hon uppmuntrar en försiktig och anpassande kvinnlighet.

      men med sagt tycker jag att det är hur bra som helst om du känner att hon är en inspiration för dig. vi är alla olika! och som jag har skrivit tidigare är jag knappast målgruppen för taylors musik.

  4. Tjejen liknar en prinsessa
    en sådan som kan vifta
    med sitt trollspö och bestämma
    vilka som får vara med och leka
    ni får vara med fast ni är tjocka
    men inte ni för ni är udda
    och dina föräldrar är panka
    Kan ändå förstå att tjejerna
    de som tillhör målgruppen
    tilltalas enormt av budskapen
    och den romantiska kärleken
    frälsaren, räddaren, riddaren
    som väljer just lilla hon
    och inte den elaka häxan
    med den korta kjolen

    1. pia, klockrent som vanligt. just det är mentaliteten: taylor swift är den som bestämmer vilka som får vara med och leka. det är vad som stör mig så.

  5. Jag förstår inte varför så många kvinnliga artister måste sätta sig själva i facken ”hora” eller ”madonna”? Det är ju så lätt att fortsätta befästa de här rollerna om man aldrig gör något oväntat. Taylor är ”the good girl” som håller på sig medan hon pekar ut de slampigt klädda tjejerna som ”bad girls”. Motvikten till Taylor borde (frånsett viss ålderskillnad) vara Lil Kim som sjunger porriga texter om hur hon utnyttjar killar för sex. Samtidigt så objektifierar hon sig själv på ett sätt som tilltalar främst en manlig publik. Det är som att man antingen måste porra ut totalt eller vara strikt konservativ. Det blir så löjligt. Låt oss fortsätta att ifrågasätta dessa roller och avslöja dem och visa våra unga tjejer att det är okej att ha sex eller inte ha sex beroende på vad man verkligen själv vill. Det är både okej att ta för sig och att vänta. Men som jag brukar säga till min tonåriga lillasyster: när du väl har det första gången, se till att du vet att du verkligen vill och ha det med någon som respekterar dig (vilket f ö gäller även i fortsättningen).

    1. misslinisen, bra uttryckt. fortsätta ifrågasätta men också inte döma ut någon fria sätt att leva. men betoning på fri, vilket betyder fri från normer och ideal.

  6. ja tycker hon e as bra bara att få lyssna på hennes röst o ja vill ha hennes hår de e ju as fint ja gillar de, men fiteen den låten e ju bra den åh men hämsk att killar bara vill ha sex o inte tjejer liksom ni fattar.

  7. Jävligt bra inlägg. Jävligt bra inlägg. Madonna och hora komplexet, är jag så jäkla trött på. Jag är trött på offer-positionen kvinnor tvingas in i hela tiden, oavsett om man knullar runt som man vill, eller om man sitter i ett torn och väntar på sin prins. När ska kvinnan få lov att göra det som mannen har gjort i evigheter utan att hon ska känna sig dålig, eller bli kritiserad?SPECIELLT om hon ligger runt, naturligtvis, madonnan är ju alltid madonnan.
    ”och inte den lilla elaka häxan med den korta kjolen” – Kan vi inte komma längre än så här? FAN FÖR TAYLOR SWIFT säger jag!

  8. Hej. Jag tycker att du borde tänka på ”NÄR” hon skrev dessa låtar som du klankar ner på. För dom flesta av dessa låtar skrev hon när hon var mkt. ung. Typ runt 14-16 år. Och tjejer i den åldern brukar kanske vara lite”prinsessiga”, eller? plus: hon bor i USA och där är Taylor´s ”åsikter” dessvärre en realitet. Om hon skulle skriva annorlunda så skulle de konservativa i USA protestera= sjunkande skivförsäljning. Så vad fan ska hon göra? Förbli fattig och outgiven eller ge massan i USA och även tydligen resten av världen vad dom vill ha? Men å andra sidan: alla dessa miljoner fans i världen kanske har fel och DU är den ende i världen som har rätt?

    1. tonie, visst finns det kontexttuella orsaker till varför hon skriver som hon gör. men ska det hindra mig från att kritisera hennes texter? jag tycker inte det.

  9. Hörru, vad sägs som att plugga lite om ämnet innan du börjar blogga om det? Faktiskt så skriver Taylor om sitt liv, till skillnad från vissa andra stjärnor som låter andra skriva låtar om saker som fester och sex. Och om du nu stör dig så mycket på henne, hur kommer det sig då att du skapar ett helt blogginlägg om det? Vill du kanske ha uppmärksamhet? Varför inte skriva om nåt du kan och gillar.
    Antagligen lär du ge mig ett drypande vasst svar, men jag tycker ärligt talat att du bör tänka innan du handlar

    1. patch, du är fri att tycka vad du vill. om hennes musik och texter ger dig något är det bara bra. men jag tycker att någon som är så populär som taylor swift och har så många unga fans borde granskas. vad är det för budskap hon sänder ut?

  10. Jag blir så himla arg när jag läser detta! Taylor har varit min enda stora idol i 4 år, och hon har till och med hindrat mig från att ta självmord med sin musik! Jag älskar henne och kommer alltid göra det! Om du nu inte gillar hennes prinsess värld, varför lyssnar du då på hennes musik?
    Hennes prinsess värld är det ända som gör att jag klarar av vardagen, och jag älskar att leva i den! Dessutom, om du har hört alla hennes låtar så hör du att hon inte alltid är så lycklig!
    Att lyssna på hennes låtar är som att läsa hennes dagbok, så allt som du hör har hon upplevt själv! Hon delar med sig av sitt liv och du dissar det?
    Det är inte okej.

    1. alva, det är jättebra att du gillar henne och att hon har betytt så mkt för dig. men precis som du har rätt till din åsikt så har jag rätt till min min. vi behöver inte hålla med varandra. men att tycka att min åsikt inte är ok, det är inte ok.

  11. Jag älskar Taylor Swift och det tänker jag stå för ^^ Honfår väl sjunga om vad hon vill? Ni gillar kanske artister jag hatar. Vad kan jag göra åt det?

  12. Okej, men ett exempel mot en låt som inte är i nån ‘prinsessvärld’ är: Tied together with a smile. Tycker dem påminner om mig själv och den är värd att lyssna på! Helt ok om du inte gillar den, ville bara visa att hon inte bara gör ”prinsesslåtar”

    1. silja, ja så klart gör hon andra låtar med bra budskap. ville mest visa en röd tråd jag sett i flera av hennes låtar.

  13. Jag respekterar din åsikt, men detta är vad jag tycker. Love story; Det är meningen att det ska handla om Romeo och Julia fast med lyckligt slut. Är inte det som att säga att en bok som utspelar sig för länge sen utstrålar dålig kvinnlig sexualitet nu? You belong with Me; Där kan jag hålla med till viss del, fast det jag har att säga är att hon var ung, det kan man även höra på inandningen i slutet. Fifteen; Där menar hon inte att Abigail inte skulle ha haft sex med killen, eller, jo det gör hon ju, men inte att ingen tjej ska ha sex, bara att man inte ska ha sex med vem som helst. Dessutom tycker jag den handlar om så mycket mer än om de raderna. Den handlar om att växa upp, ett steg närmare att bli vuxen.

    1. Dessutom, med undantag av Love story, så skriver hon om sitt liv, så det där har hänt.

    2. tora, tack för dina åsikter. så klart har alla rätt till sin åsikt. detta är min analys av några av hennes låtar, och inte heltäckande så klart.

  14. Nej, det är klart. Jag kan hålla med dig om det mesta du har skrivit, men jag gillar hennes andra låtar.

Kommentera

