Män får se ut att åldras, kvinnor får det inte.

En reklamannons för skönhetsmärket L’Oreal med skådespelerskan Rachel Weisz förbjuds i Storbritannien av reklamorganisationen Advertising Standards Authority.

Organisationen menar att reklambilden på Weisz, för anti-rynkkrämen Reviatalift 10, helt enkelt är för snygg och att den har manipulerats för att framställa skådespelerskans hud som mer mjuk och jämn.

Så klart har den manipulerats. Det är standard i denna typ av reklam. Men främst undrar jag hur någon kan förväntas tro på att Rachel Weisz ens har använt sig av krämen?

Ska vi som konsumenter på riktigt tro att dessa skönheter till modeller, artister och skådespelerskor har använt dessa anti-rynkprodukter så pass länge att de har gett den effekt reklamens slogan säger?

Så klart är det inte så.

Då skulle vi ju få se före- och efterbilder, och det kommer vi aldrig att få se. För aldrig i livet att ett skönhetsmärke skulle visa upp en kvinna med rynkor.

I stället använder de sig av yngre kända kvinnor som låtsas ha fått bort sina ”rynkor” med mirakelkrämen i fråga. Det är falsk marknadsföring som har blivit standard för den här sortens produkter.

Det är nästan först när det ställs mot en kontrast som det absurda i det verkligen syns. Till exempel mot den nya reklamkampanjen för David Beckhams underklädessamarbete med H&M.

I centrum för kampanjen är Beckhams lättklädda kropp.

Och hans rynkor.

När jag såg bilderna slog det mig att just hans rynkor nästan är en lika stor fokuspunkt som hans avklädda kropp. Nästan som att allt det har överdrivits i bilderna.

Det är som om rynkorna ska ge ett intryck av auktoritet och styrka, signalera livserfarenhet´och manlighet, precis som alla hans tatueringar.

Tydligare än så här blir inte skillnaden i hur kvinnor och mäns utseenden skildras i reklamsammanhang. Oavsett vad det är för mode- eller skönhetsprodukt det gäller.

För även om David Beckham inte promotar en anti-rynkkräm så skulle det vara omöjligt för en kvinna att vara lika rynkig som honom och sälja underkläder.

Hon skulle ljussättas, sminkas och retuscheras så att inte en enda rynka, om det nu fanns någon på hennes unga ansikte, syns på reklambilderna.

I kvinnans fall ses nämligen rynkor som tecken på en förlorad ungdom, en förlorad sexighet, en förlorad skönhet. Mannens rynkor däremot ses som positiva tecken på manlighet och livserfarenhet.

Män får helt enkelt se ut att åldras, kvinnor får det inte.

12 responses to “Män får se ut att åldras, kvinnor får det inte.

  1. Håller med. Män i reklam tycks alltid ha dendär rynkade pannan som ska se sexig/manlig/intelligent ut. Medans kvinnors hud är mer utslätad än barbiedockor. Kom att tänka på Jane Fonda som ju är äldre än rynkkrämsreklamkvinnorna brukar vara. Hon har ju gått ut med att hon gjort plastikoperationer och sedan ångrat dem och inte tänker göra fler. Och sedan gör hon reklam för anti-rynkkräm. Hur tänker hon? Hon kanske tycker det är fel att operera men inte använda kräm, men vilken förebild är hon för hur krämen fungerar när hon redan är opererad, skumt.

    • tantmango, tycker jane fonda är märklig över huvud taget. hon gör och säger emot sig själv i många frågor känns det som.

  2. Och Rachel Weisz som är så vacker ändå. Visst är det märkligt? Men tydligen får ju även femåringar syna rumpor lyfta när de är med i reklamannonser, så förvåning är väl dumt att dra över sig..
    Sedan är ju inte detta bara reklammakarnas fel, de vill ju skapa något som deras kunder köper och som sedan ska öka försäljningen av en viss produkt, och tydligen funkar det! Eller?

    • simon, reklamarna kommer undan med sin reklam eftersom konsumenterna inte gör motstånd, utan köper produkterna.

  3. Det första jag reagerade på när jag såg reklambilderna med Beckham var att han ser gammal och lite gubbig ut. Passar inte ihop med H&M:s i övrigt ungdomliga stil. Men jag förstår din poäng. Kvinnor får bara vara gamla om de ska göra reklam för saker för äldre (och då ser de ändå ut att vara 10-20 år yngre än dem som produkten riktar sig till).

  4. Det första jag tänkte på när jag såg bilderna i H&M:s nätbutik var också att han såg gammal ut, sedan försökte jag reflexmässigt scrolla neråt på en bild där bara överkroppen syntes men det gick ju förstås inte eftersom bilden helt enkelt var skuren där. Sen kände jag mig fånig.

    • peaches, jag gillar att han ser gammal ut. skulle vara jobbigt om han såg precis likadan ut som när jag var yngre, för det skulle få mig att känna mig lastgammal…

  5. Ännu mer udda är väl att Beckenhams (sic) kropp verkar ha blivit utsmetad, upptightad och deffad med hjälp av P-shop, medan fejjan behålls kontrasterad med det hårda, b/w-ljuset så man ser rynkorna. Som att Dr. Frankenstein har ympat ett medelålders huvud på en 25-årings kropp!! Plus att hans skrev ser ”förlängt” ut – är inte den där skuggan under märkligt lång på breddan, platt och oformlig? Weisz ser ju tyvärr inte ut som sig själv alls, inte riktigt lika illa som ett tidningsomslag med Paltrow på för några år sedan när hon liknade en Halloweenlykta (de hade mixtrat med näsan så att skuggorna såg inverterade ut) men på god väg… Har de inte förmågan att se sånt här själva, undrar man..

  6. Tack för bra inlägg Linus! Det är så skönt när en man ger sig in i denna debatt – så uppfriskande på något sätt. Tyvärr ser jag det så, och det i sig säger kanske något om något annat. Åter igen, tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s