De här teveserierna var bäst 2011.

Jag är en riktig tv-nörd och just för att jag älskar tv som kulturuttryck har jag utvecklat en ganska speciell smak.

Jag dras ofta till komplexa kvinnoporträtt, välproducerade realityserier och tragisk humor. Det är något som går igen i min lista över årets bästa tv-serier.

1. The Good Wife

Ingen serie är lika skicklig på att blanda drama, politik och spänning med de bästa av skådespelare. Dessutom två av teves bästa och mest intressanta  kvinnokaraktärer i Julianna Margulies huvudperson Alicia och Archie Panjabis mystiska Kalinda.

2. X Factor UK

Ingen talangtävling är mer underhållande, bättre producerad och har större talanger än denna show. Älskar den religiöst och hoppas att TV4 inte fuckar upp den svenska versionen nästa år.

3. Homeland

Årets bästa nya serie var spännande, välskriven och ytterst välspelad från första till sista avsnitt. Och den fick mig för första gången i mitt liv inse vilken utmärkt skådespelare Claire Danes kan vara.

4. Southland

Amerikansk teves bästa polisserie har tre urstarka, men alldeles för korta, säsonger bakom sig. Senaste säsongen var den bästa då den inte hade en tråkig sekund.

5. Boss

Årets näst bästa nya serie med briljanta Kelsey Grammer och Connie Nielsen i huvudrollerna. Rått och in your face om smutsig politik.

6. The Big C

Andra säsongen var utmärkt från start till mål. Dock var det bästa säsongavslutningens sista minuter som är bland de mest chockande och hjärtskärande jag har sett i en tv-serie någonsin.

7. Work of Art

Denna talangtävling för konstnärer har allt en talangtävling ska ha: intressanta och talangfulla deltagare, roliga upplägg och dessutom en utmärkt programledare i China Chow.

8. Enlightened

Årets mest speciella nya serie var bitvis jobbig att kolla på då den undersökte en människa som tror sig ha kommit på meningen med livet, men som i själva verket är samma självcentrerade och insiktslösa person som hon alltid har varit.

9. Prime Suspect

Min absoluta favoritserie någonsin är det brittiska originalet med en lysande Helen Mirren i huvudrollen. Att den amerikanska versionen, som tyvärr har lagts ner, funkar är för att den hittade sin egen identitet.

10. Parks & Recreation

Inte nog med att denna komediserie fortsatte leverera skratt så visade den en årets finaste lilla kärlekshistoria i den mellan Leslie och Ben.

Eftersom jag konsumerar många teveserier är det många fler en endast de tio bästa som är värda att nämnas:

11. Nikita
12. Damages
13. Modern Family
14. Sons of Anarchy
15. Raising Hope
16. Up All Night
17. The Office
18. Revenge
19. Mad Fashion
20. A Gifted Man
21. Web Therapy
22. Nurse Jackie
23. Happy Endings
24. Hot in Cleveland
25. Vera

9 responses to “De här teveserierna var bäst 2011.

  1. Ser du inte Mad Men? Jag köpte nyligen säsong 1-4 och älskar serien. Har Six Feet Under på tur härnäst.
    Intressant lista, inser direkt hur mycket jag har missat. Utbudet är ju fantastiskt, egentligen.

    • emil, alltså. jag gillar inte mad men alls. helt ointressant serie för min del. kan fatta varför andra gillar den, men den är helt helt enkelt inte min grej. six feet under är bättre.

  2. Hej Linus! Var ser du alla serier? Har du någon megaparabolantenn eller ser du dem på nätet? Med vänlig hälsning, Teknikhjärndöd och efter

  3. Jag blir genast nyfiken: har du missat Downton Abbey eller är du den första jag hör talas om som inte älskar den?

    • mimmi, jag har sett första säsongen, men det är inte min typ av serie. fattar varför folk tycker om den, men inte min grej.

  4. oh, ingen Sherlock på listan? om du inte har sett det så är det verkligen att rekommenderas. det finns bara 4 avsnitt alá 90 minuter (varav 3 var under första säsongen & den fjärde sändes igår) så det är knappast svårt att komma ikapp så att säga.🙂

  5. och när vi andå pratar serier: se doctor who. ba’ gört’.

Kommentera

