Därför vägrar jag att fira Negerbollens dag.

Ett restaurangbiträde på ett SJ-tåg ropade ut i högtalarna att de sålde negerbollar i restaurangvagnen. Det upprörde några resenärer och nu ber SJ om ursäkt i medierna.

När jag läser kommentarerna till artiklarna tycker de allra flesta att det inte är något att uppröras över. Att folk är så ”lättkränkta” nu för tiden och att man ska få säga negerboll om man vill det.

Jag blir lika förbannad varje gång. För jag förstår inte människor som anser att de har rätt att använda vilka ord de vill även om orden de väljer kan såra andra människor.

Just som negerboll. Varför använder folk det ordet? Varför tjafsar människor om rätten att använda det? Vad är själva poängen med att säga det om det är så att människor blir kränkta av det?

Vissa säger att ”det alltid har hetat så” och att de har ”sagt så ända sedan de var barn.” Ja, men nu är ni vuxna och borde, om ni har någon sorts allmänbildning, veta att neger inte är ett neutralt ord.

Folk borde veta att ordet har en lång och hemsk historia som ett sätt att förnedra och nedvärdera svarta människor.

Nej, neger är inte vilket ord som helst. Det är ett ord vars enda syfte är att separera vissa individer från gruppen. Neger är ett ord som säger till vissa att de inte tillhör, att de inte får vara med, att de inte är som alla oss andra.

Att de har ett annat värde.

Ordet negerboll är bara en exploatering av allt det blandat med socker, smör och kakao.

Ändå finns det Facebook-grupper med tiotusentals medlemmar som kräver att få säga negerboll. Och i helgen fick jag flera Facebook-inbjudningar om att fira Negerbollens dag imorgon.

Hittills har 60 000 personer sagt att de ska delta.

Det är nästan lite lustigt att dessa människor säger att de vill använda ordet negerbollar för att det historiskt sett ”alltid har hetat så”. Samtidigt viftar samma människor bort de hundratals år av globalt förtryck som svarta har utsatts för av vita.

Det är läskigt, minst sagt. Det är okunnigt, minst sagt. Det är idiotiskt, minst sagt.

Men för negerbollsförespråkarna i kommentarsfälten och på Facebook handlar allt bara om att allt har blivit ”så politiskt korrekt” och att det ”bara är i Sverige som vi upprörs av minsta lilla”.

Men jag tycker att politisk korrekthet är något bra. För det borde finnas vissa saker som är självklara i ett samhälle. Respekt och allas lika värde, till exempel.

Varför är det för mycket begärt?

72 thoughts on “Därför vägrar jag att fira Negerbollens dag.”

  1. Huvudet på spiken! För MIG betyder negerboll ingenting, och det är väl ganska naturligt att det är så. Men så länge andra mår dålig av det låter jag gärna bli att säga det. Det är ju knappast någon enorm inskränkning av min personliga frihet.

    1. tioli, precis så är det. det är många ord jag inte vill använda. bögjävel är inte så trevligt liksom heller. jag förstår inte varför människor inte bara kan låta bli.

  2. Håller fullkomligt med dig. Jag menar hur jävla svårt ska det vara att inte använda ett ord som kränker? Och varför gör folk det till en så komplicerad fråga? Jag hörde någon använda ordet, ”kokosboll med invandrarbakgrund” vilket i mina öron är lika lilla som att säga negerboll, men ännu mer fånigt.. Och återigen, HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT SÄGA KOKOSBOLL?!

    1. Kokosboll för mig är en sak som har vitt skum i mitten och choklad o kokosöverdrag. Chokladboll är ett bättre begrepp.

    2. bonnieto, folk gör ibland sitt bästa i att skita i andra människor. jag blir lika förbannad varje gång.

  3. Nar jag jobbade pa café sa fanns det en policy om att vi inte anvande ordet ”negerboll” just for att det ar krankande, vilket jag uppskattade mycket.

    Mest beklammande var det nar folk med sma barn kom in och fragade efter negerbollar… da svarade jag alltid ”jaha, ar det chokladbollarna du menar?”. For det ar en sak att det kallades sa nar de foraldrarna var sma, en helt annan att fora over det till sina barn. som du skriver, foraldrarna ar vuxna och vet att det ar ett krankande ord. Bara for ett fenomen har forekommit under en langre period sa betyder inte det att inte ar kappratt at helvete!

    1. emma, det är ju precis så ett dumt ord lever vidare. föräldrar för det vidare till sina kids. hemskt.

  4. Jag blir så förbannat på sånt snack! Särskilt när folk kommer med ett ”en kompis till mig som är adopterad tycker det är heeeelt ok att bli kallad neger” som att det då skulle göra så att alla människor med mörk hudton ska känna likadant. Det är som att jag skulle säga ”jag har en vän som är superfet och hon tycker det är heeeelt ok att bli kallad fläskfia så nu ska jag börja kalla alla tjockisar det!”
    Min lillebror är brun, hans biologiska pappa är från Afrika. När han var tonåring ville hans vänner kalla honom Neger-Erik som smeknamn och jag fick spel! Han försökte väl låtsas som att det var ok för att de inte skulle fatta att han blev sårad och göra en grej av det hela men de slutade efter att vår familj läst lusen av dem. Jävla idioter som står där med sitt vita skinn och tror att de har rätt att kalla andra öknamn! Precis som att jag skulle kalla dem för skelögda idiotNN.
    Neger är inget neutralt ord som man har rätt att slänga sig med bara för att man ”sagt så i åratal”. Det är skapat för att särskilja en viss grupp av människor från andra och göra dem mindre värda för att man skulle ha bättre samvete när man sålde dem som slavar.

    1. Jag kan även tillägga att min lillebror blev kallad negerboll som öknamn när han var liten, tillsammans med negerjävel, negerblöja (ja fråga mig inte varför, jag fattar inte vad de menade) och annat rasistiskt skit. Sen kan ju folk få komma och säga hur mycket de vill att negerboll skulle vara ett neutralt ord på ett bakverk.

    2. tildaf, åh hatar argumentet att de känner en mörkhyad som tycker det är ok och därför är det ok för alla. lika lite som jag kan prata för alla bögar kan en mörkhyad prata för alla med samma hudfärg.

  5. Varför får man inte säga
    negerboll numera?
    Ska inte negrerna
    vara glada över denna
    goda, populära kaka
    och ta och glömma
    sin trista historia?

  6. Jag undrar som lite vilka deras föräldrar var, jag är snart 33. Och min mamma lärde mig att det heter chokladboll, att neger är ett nedsättande ord. Dessutom hyssjde hon min mormor en gång – gången mormor såg sin första riktigt mörkhyade man. Mormor bodde i ett mycket litet och antagligen väldigt inskränkt samhälle på södra Gotland. Och dit, till bodi (lanthandeln) hade denne man cyklat en sommar. Mormor hojtade glatt och förvånat till mamma att där borta står en sån där najgar! Mamma förklarade lätt generad för tanten att det inte var okej med N-ordet. Min poäng är att man kan säga till alla, barn som pensionärer att det inte är okej. Om man bara har ryggrad.

    1. yevonde, bra exempel. ja det behövs ryggrad. och man anpassar sig. det är inte svårare än så. varför vill man inte undvika att såra någon? för mig är det självklart.

    1. emil johansson, tack! utmärkt inlägg du hade skrivit. dessutom fick jag lite respekt för nyamko sabuni, who knew?

  7. Utmärkt! Jag har redan sen tidigare länkat till din utomordentligt fina sida!
    Det med chokladboll är ju lite som vissa konstnärer som måste envisas med att måla en ful jävla karikatyr av Muhammed, fast dom är helt medvetna om att det kränker sjukt många muslimer. Bara för att dom kan (i t ex Sverige och Danmark) och det inte spelar någon roll för dom själva.
    Det är så irriterande när yttrandefrihet utnyttjas av folk som är som störiga barn med luften-är-fri-mentalitet.

    1. kristiporr, coolt namn! håller helt med om teckningarna. samma respektlöshet men som man försöker dölja bakom yttrandefriheten och ”konsten”.

      1. Taxkåtack! Men det riktigt roliga är att det finns ett gäng amerikaner som verkligen heter Kristi Porr! Porr är ett inte helt ovanligt efternamn och Christi kan ju också stavas Kristi. Underbart i all sin enkelhet. Linus Fremin är dock världens coolaste namn alla kategorier. Lars Vilks däremot… nja.

      2. kristiporr, shit, hade jag ingen aning om! linus fremin är jag ganska nöjd med faktiskt.

  8. Ordet negerboll har ingenting med neger att göra, på samma sätt som att ostron inte har något med ost att göra.

  9. Vill säga TACK för att du skrev det här inlägget, Linus! Jag orkade inte själv göra det efter att ha läst alla puckade kommentarer till artikeln. Ville mest gå och gömma mig.

    Länkar hit eftersom jag inte orkar skriva lika mycket och bra själv. Kommentarerna tog liksom musten ur mig.

  10. Ville bara dela med mig av en historia om min lillebror och en klasskompis till honom. De gick i tvåan, tror jag, när detta inträffade. Min brors kompis kommer från Sri Lanka och är således brun i hyn. Vid något tillfälle i skolan uppstod bråk och en tredje pojke kallade honom ”svartskit”. Min bror kom då till försvar: ”Ska du säga, ditt blekmedel!” Klockrent, tycker jag.

  11. ”Vissa säger att ”det alltid har hetat så” och att de har ”sagt så ända sedan de var barn.” Ja, men nu är ni vuxna och borde, om ni har någon sorts allmänbildning, veta att neger inte är ett neutralt ord.”

    Så sant så sant, det är inte ett neutralt ord. Och det är konstigt att så många av dessa ”Det har alltid hetat så”-förespråkarna är 80- och 90-talister.

  12. Bra skrivet. Apropå det du skrivit om finns det en intressant intervju med Jonas Hassen Khemiri där han diskuterar användandet av ordet negerboll och andra ord som handlar om makt.

    1. svalin, åh just det, den minns jag. carin framställde sig som en idiot. men åh, vad jag älskar jonas!

  13. Ännu ett klokrent inlägg, Linus! Du har så underbara argument att jag bara vill krama ihjäl dig! Okej, kanske inte ihjäl =)

  14. Instämmer i hyllningarna och medhållandena.

    Jag har märkt en tendens hos många att trivialisera sina kränkande beteenden mot grupper de själva inte tillhör (alltså, ”det är väl inget att bli så upprörd över”) och misstänker att det helt enkelt är för att de inte själva tillhör sagda grupp, så beteendet verkar harmlöst i deras ögon. Ingen från Hamburg blir såvitt jag vet upprörd över att det heter hamburgare, men å andra sidan är inte hamburgare ett gammalt skällsord som använts om en grupp som blivit behandlad som underlägsen i hundratals år. Det är sant att svarta nuförtiden åtminstone officiellt anses likvärdiga vita, och någon gång i framtiden måste svarta, bögar m.fl. utsatta grupper lära sig tåla att man skojar om dem eller döper maträtter efter dem. Men inte så länge skojet används för att nödtorftigt dölja förakt, och förtrycket mot personer av dessa grupper ligger fortfarande ganska nära i tiden, så nära att de gamla föreställningarna i alltför hög grad ännu lever kvar.

  15. Själv bakade jag negerbollar idag och jag kommer alltid använda just ordet negerbollar. Inte för att det alltid hetat så eller för att jag skulle vara rasist. Nej, jag använder det för att ordet neger bara är just ett oskyldigt ord. Det har använts mer i andra sammanhang än för att beskriva slavar från Afrika och det är därför lika löjligt att påstå att vi inte skulle få använda detta ord som det skulle vara att förbjuda ordet jude för att det användes av tyskarna under andra världskriget.

    Visst kan folk få känna sig kränkta och upplysa andra om detta, men då ska det också finnas en grund för deras påstående. Människor födda långt efter det svarta slaveriets tid kan omöjligt känna sig kränkta av ett ord som beskriver deras utseende och ursprung, ingenting annat.

    1. peter, nej, neger är inte ett oskyldigt ord. det är ett nedvärderande ord som fortfarande är nedvärderande. det är i sig ett negativt ord, inte ett neutralt. därför anser jag att det är bäst att undvika att använda det. av respekt och medmänsklighet. det är synd att du tror att du vet vad andra kan omöjligt kan bli kränkta av.

    2. Peter. Herrejävlagud!

      ”Visst kan folk få känna sig kränkta och upplysa andra om detta, men då ska det också finnas en grund för deras påstående.”

      Ska folk behöva motivera varför de känner sig kränkta?! Det luktar ju gravt Kafka/Orwell om den idén:

      Fyll i kränkningsformuläret här så ska vi ta upp det vid nästa kränknings-möte för att ev lägga in en kränknings-proposition ang ”choklad-/negerbollsfrågan”. Tack, varsågod nästa kränknings-könummer…

      1. kristiporr, det känns som ett trevligt samhälle peter beskriver. not.

  16. Jag använder själv inte ordet negerbollar, utan chokladbollar då jag fått lära mig att det heter så. Jag är nog lika konservativ som andra på det planet: jag tänker inte säga något annat, inte negerboll heller ens om alla mina nuvarande vänner gör det, för jag har alltid sagt chokladboll. 😉

    Jag tror absolut att det finns de som vill fortsätta säga negerboll just för att de alltid gjort det. Men sedan finns det säkerligen de med rasistiska värderingar som vill kunna använda det bara för att… tja, för att ”negrerna inte ska ha nåt inflytande över vårt samhälle”?

    Har dock ingenting emot ordet neger i sig. Visst har det använts negativt, men det har inte enbart använts för att beskriva slavar från Afrika eller uttrycka sig rasistiskt, så man borde verkligen ta av sig ”RASIST PÅ INGÅNG”-glasögonen ibland och se att det finns andra orsaker till att använda ordet. Liksom, hey, jag har träffat/pratat med mörkhyade som själva säger att de inte har problem med att beskrivas som neger/negress så länge det inte används i ett negativt syfte. Vissa negrer själva beskriver sig också som negrer. Jag skulle önska att ordet blev mindre laddat istället för censurerat!

    För nej, neger är inget särskilt neutralt ord för alla människor här i världen, men vi skulle kunna göra det till det. Precis som jag tycker att ord som hora, fitta och kuk bör neutraliseras.

    1. candy, jag tror ju inte att neger går att neutraliseras som jag tror att kuk och fitta kan det till exempel. för där är jag med dig. neger är ett så nersmutsat ord på så många sätt. det viktiga är att man som medmänniska försöker att undvika att kränka andra. jag använder aldrig neger, för jag ser ingen anledning till det. om jag nu neutralt vill beskriva en mörkhyad person så finns det andra bra ord.

      1. Man kan väl alltid hoppas, i alla fall. Jag personligen säger oftast mörkhyad eller svart, men det händer ibland att jag säger neger och jag menar verkligen inget negativt med det, liksom jag har vänner som STÄNDIGT säger neger och inte heller menar något negativt med det. Jag tänker mig att man får anpassa sig efter situationen. Använda olika ord beroende på vem man pratar med och vad man diskuterar?

      2. candy, absolut. bra att anpassa sig. det svåra är ju att man inte alltid kan veta om man kränker någon om man säger neger. så inte så bra att börja med det när man träffar en mörkhyad helt enkelt!

  17. Och med det sista syftar jag på att hora används som förolämpning fastän det är ett yrke och att fitta & kuk (i synnerhet fitta) används i nedsättande syfte fastän de bara är synonymer till våra könsorgan.

  18. Bra skrivet Linus, har nyligen förvånats över att människor på facebook högröstat skriver att det ”alltid hetat så” och ”det heter fan negerboll” men då undrar jag två saker. Ett, har inte människor brutit traditioner genom hela historien, två, vet inte folk vid det här laget att bara för att många människor tycker samma sak så betyder inte det att något är rätt. Jorden var ju platt väldigt länge.

  19. Tycker ”dumt ord” är ett fantastiskt uttryck. Det är varken en politisk fråga eller en fråga om ett ”dumt ord”. De äldsta beläggen för ordet ”neger” i svenskan är visserligen just ”dumma”, men det är och förblir språkbrukarnas uppgift att inte vara ”dumma”. Precis som svordomar kommer det nya när de gamla blir tama kommer det nya skällsord om gamla utrotas eller blir neutraliserade. Det är naturligt att ett språks lexikon inte bara innehåller neutrala korrekta ord.

    Att stå bakom disken och låtsas ”inte förstå” när någon ber om en ”negerboll” är minst lika dumt som att säga ”negerboll” eftersom du helt enkelt ljuger. Däremot kan man ju påpeka ”vi kallar dem chokladbollar”, eftersom det då blir en ärlig definition.

    1. erik nilsson, håller med om att språket inte bara innehåller neutrala korrekta ord, och ja det är upp till oss som använder språket att använda det väl.

  20. Erik: Du har helt ratt i det du sager, man skall inte latsas att man inte forstar om man nu gor det. men jag sag det inte, och ser det fortfarande inte som att ljuga.

    Allt handlar om hur man sager det, till vem osv. Och om att som ung tjej(bra mycket yngre och raddare an vad jag ar i dag) ibland behova papeka for foraldrar som i de flesta fall var bra mycket aldre an vad jag var, och med allt som kommer med aldern till, att jag inte delade deras definition av ”negerbollar”, det kunde, tro mig eller ej, orsaka mer upprorda miner an bara latt saga ”du menar chokladbollarna?” av nagon anledning. Manga manniskor tycker av olika anledningar att de inte skall behova bli korrigerade av en ung snarta och kunde ha svart att dolja sin irritation, vilket kan vara forjavligt jobbigt att behova bemota pa en daglig basis i sin arbetsmiljo.

    Sa, eftersom jag inte kunde halla med dem i deras ordval sa fick det bli den mellanvagen. Men logn, det var det inte!

  21. JAG är själv mulatt och säger NEGERBOLL. Är ”uppgödd” i Svea, men fröet kom från Etiopien. Jag är svart som natten. Men inte fan säger jag kokosboll eller chokladboll för det! Jag säger Negerboll.
    Annars kan man ju inte säga Vitlök heller.
    Och Kakaoboll kan man ju inte heller kalla den. Det är ju MER margarin i än kokos eller kakao.

    Erik Vildes video ”Negerboll” togs till och med bort från youtube. Töntigt!
    Erik… you´re da maaan! Du är dessutom en chokladgubbe, liksom jag, som skrev, spelade och sjöng låten.
    Så… Negerboll für alles!!

    1. freddo, jag blir glad över att du inte känner att neger eller negerboll sårar dig osv. dock tycker jag att det är synd att du inte förstår att negerboll och vitlök inte är jämförbara begrepp, då neger är en helt annan typ av ord än vit.

  22. Säger bara Franz Wilhelm Neger tysk botaniker låt oss säga att bakverket är uppkallat efter denne man.

  23. ”Ska folk behöva motivera varför de känner sig kränkta?!”
    Ja, självklart! Annars kan man ju kräva ändring i vad som helst med hänvisning till en påhittad kränkning. Kan man inte motivera sina åsikter, påståenden och så vidare ska man hålla käften.

    För övrigt kommer ordet ”neger” från ”negro”, vilket betyder svart. Det användes förr och används fortfarande till att beskriva en man från Afrika, söder om Sahara. Att några av dessa människor senare blev slavar i Amerika har ingenting med ordet, som användes av negrer själva, att göra. Svart, neger, blåman, spela roll.

    Vad är det för språk karln använder!? Är han rasist eller?

    1. peter, vi vet alla vad ordet en gång betydde. men det har smutsats ner genom åren och för att klargöra: det användes inte bara under slavtiden, utan ända fram till idag som ett skällsord för att trycka ner svarta personer.

      det är en skillnad om svarta personer själva väljer att använda det då det är i en annan kontext, där den som säger det och den som mottar det delar en gemensam svart identitet. det finns svarta människor som vill försöka återta, reclaima ordet och neutralisera det. det är bara de som kan göra det, om det ens går, och inte vi som står utanför. för grejen är ju att i en värld som domineras av vita och där svarta människor konstant underordnas vita människor är neger ett ord som upprätthåller svartas underordning. att använda det är upp till var och en, men för mig är det bara onödigt.

    2. Peter. Du langar upp så många möjligheter att såga dig vid fotknölarna så jag inte vet var jag ska börja. Men jag är mycket trött och Linus verkar vilja släppa tråden (vilket jag respekterar, tips; slå upp ”respektera”) och jag känner mig dessutom på ganska snällt humör så här på nattkvisten. Så jag tar detta enda eftersom det var mig du citerade:

      ”Kan man inte motivera sina åsikter, påståenden och så vidare ska man hålla käften.”

      Låt mig motivera mitt påstående: Att KÄNNA sig kränkt är precis som det låter, en känsla. Ingen åsikt eller påstående. Att kräva av någon att motivera sina känslor för din skull är inte bara orimligt utan också förmätet.

  24. Du har rätt i att det har smutsats ner, av personer som du. Hade det inte varit för er som hela tiden måste gasta om rasism så hade detta ord fortfarande setts som ett neutralt ord. Som förr då varenda människa använde det, från Martin Luther King i Washington DC till Asta Svensson i Linköping.
    Det är inte så att ordet ”neger” betyder någonting mer än just ”svart man”, det är inte så att ALLA människor i västvärlden var rasister fram tills för sådär 20-30 år sedan.

    Så snälla, skippa skitsnacket om hur ohyggligt det är att vissa har mage att kalla en liten bakelse för ”negerboll”, inte ens negrerna själva bryr sig. ”Freddo” här ovan är knappast ensam.

    1. peter, och där kom den. att jag och andra som påpekar det problematiska med ord som neger skulle vara de som har smutsat ner ordet, och inte alla de rasister som har använt ordet för att aktivt förnedra och underordna svarta, är det dummaste jag någonsin har hört. helt tydligt varken kan eller vill du förstå min poäng. så tack och adjö.

  25. Du menar alltså att folk uppfattade detta ord som rasistiskt innan somliga började sprida denna lögn? Har du någon som helst kontakt med äldre människor? Påstår du att gemene man omedvetet spred rasism? Eller var det bara så att de använde detta totalt oskyldiga ord, utan en tanke på att diverse rasister också gjorde det? Precis som vi idag använder ordet ”jude” för att beskriva just en jude, utan att bry oss om att även NSDAP använde ordet en gång i tiden.
    Ett ord blir inte negativt förrän man använder det på ett negativt sätt.

    1. peter, jag har märkt att det inte spelar någon roll vad jag skriver. du förstår ändå inte. jag har gång på gång skrivit vad jag tycker i den här frågan. det finns ingen poäng med att jag upprepar mig ännu en gång. för mig är neger ett negativt ord som jag undviker att använda, för dig är det inte det. jag lämnar det där.

      1. Peter, ett exempel som min kära far brukar använda ”det var då en arbetsam neger!” personen i fråga som säger detta menar det som en komplimang. Men undermeningen är att svarta egentligen är lata och att denna är ett undantag från normen. Senast igår diskuterade min mor detta med mig när hon såg ett gammalt program och programledaren blev förtjust förvånad över att ”negrerna” gjorde så fina konstverk. Än en gång han menade säkert bara gott med det han sa, men själva meningen visar att det inte är något som man förväntar sig av en svart. Det har under väldigt lång tid funnits ett sätt man såg på afrikaner som sämre. I teorin kanske tex svarta i USA har samma rättigheter som vita men i praktiken har de inte det. De är fortfarande underordnade den vite mannen och har inte på långa vägar samma möjligheter som vita. Våra länder kanske inte längre officiellt kolonialiserar Afrika, men i praktiken har inte mycket förändrats. Vi fortsätter att tycka att vi har rätt att utnyttja och stjäla deras naturtillgångar. Varje år transporteras det ut värden av tio ggr så mycket som Afrika får i bistånd. Alltså om våra företag (Sverige inkluderat) inte stal deras naturtillgångar skulle de slippa bidrag och vara en tio ggr rikare världsdel. Den vita delen av världen anser sig ha rätt att kliva på de andra och utnyttja dom. Ordet Neger är en del av det och jag skulle bli väldigt arg om någon kallade mina barn för det för de går minsann inte runt och kallar någon för viting.

Kommentera

