En till bra bögfilm: Weekend.

Weekend (Storbritannien)

Russel (Tom Cullen) och Glen (Chris New) träffas på en klubb och går efter en blöt natt hem tillsammans. Det som först var ämnat som ett one night stand utvecklas snart till något mer betydelsefullt.

De närmaste två dygnen spenderar männen all tid tillsammans, vilket gör det oundvikliga farvälet svårare.

Weekend sållar sig till en brittisk tradition av realistiskt berättande som regissörer som Ken Loach och Mike Leigh har varit fanbärare för.

Filmer som nästan känns mer dokumentära än spelade då känslorna känns så trovärdiga och nära. Weekend har samma kvaliteter, men skiljer sig då den på ett realistiskt sätt skildrar två homosexuella mäns korta och intensiva relation.

Och det är just realismen som är filmens styrka.

Den försöker inte få Russel och Glens relation till att vara någon mellan själsfränder, utan de är två människor vars korta möte sår frön till större känslor.

Filmen skildrar även sexet på ett föredömligt realistiskt sätt med små detaljer som ger stor trovärdighet. Som att torka bort sperma från magen med hushållspapper.

Den här sortens bögfilm har gjorts tidigare, men då med betydligt sämre regissör, manus och skådespelare. I Weekend fungerar allt, speciellt Tom Cullen i huvudrollen är fantastisk.

Jag kan tycka att det filmen saknar för min del är att den inte grabbar tag i mig känslomässigt. Den underhåller och fascinerar, men den grabbar inte tag i hjärtroten.

Men det är nog för att den skildrar en relation som jag bara kan vara åskådare till. Som att få vara med bakom kulisserna när paret man ser på klubben går hem tillsammans.

Det känslomässiga efterspelet av det.

Det räcker gott och väl, speciellt när filmen är så här välgjord.

(Weekend visas på filmfestivalen Cinema Queer i Stockholm den 11-13 maj.)

2 reaktioner till “En till bra bögfilm: Weekend.”

  1. Jag laddade ner den direkt när jag läste din fina beskrivning och igår kväll såg jag den. Den grabbade tag i mig. Jag kände så igen mig i det där intensiva i början av en relation, speciellt när det finns en tidsbegränsning. Jag har också haft mina weekends. Och när det är såhär välgjort spelar förstås inte ålder, kön eller etnicitet särskilt stor roll. Tack för tipset!

Lämna en kommentar