Det är när jag faller som den fångar mig.

Jag har ett nytt hem. Alldeles nyligen flyttade jag till något större och finare. Jag lämnade bakom mig mitt eget förfall. Resterna av ett brustet hjärta.

Mitt hjärta hade brustit av att säga hejdå till mitt livs största kärlek. Den sortens förjävliga farväl som inte finns i romantiska filmer för att det skulle få biopubliken att förlora allt hopp om kärleken.

Jag var otröstlig på det vidrigaste sätt. Livet hade lämnat mig och kvar var bara en skugga av den jag brukade vara. Utåt sett var det som att det inte gjorde ont. Men inuti rasade allt.

Det bara rasade.

Jag gjorde som jag alltid har gjort. Bar smärtan själv. När någon frågade sa jag bara en del av sanningen för att jag inte ville att de skulle oroa sig. Jag grät tårarna när ingen såg.

Utåt sett levde jag som vanligt. Arbetade, roade mig och skrattade. Jag gav all energi för att orka med dagen. För att inte rasera allt. Hålla ihop fasaden medan det bakom rämnar.

Så fort jag kom innanför ytterdörren mötte jag en lägenhet i totalt kaos. En spegling av mitt inre. Jag hade inte ork med det vardagliga. Jag hade inte ork med mig själv.

I mitt liv har min bästa vän i mörkret varit min ätstörning, Och den tog min hand igen. Jag spydde aldrig upp, men hetsåt emellanåt. Sedan gick jag flera dagar utan att äta.

Jag var tillbaka i det som höll mig fången i tio år av mitt liv. Det som förstörde mig och som jag ägnat åren efteråt att göra helt. Återigen blev det destruktiva det som höll mig på fötter.

Efter ett tag såg jag dock mönstret och bröt det. Det är ändå den stora skillnaden från förr. Nu kan jag se snedstegen och hitta rätt igen. Nu kan jag släppa handen i mörkret.

Jag har tvingats inse att jag ibland fortfarande gräver hål så djupa och mörka att jag har svårt att ta mig ur dem på egen hand. Därnere måste jag sträcka mig efter hjälp.

Det måste jag lära mig.

Jag skulle kunna skämmas för att jag tog ett så stort kliv bakåt. Men det finns ingen mening med det. Mitt enda livsmotto är Oprah Winfreys: ”If you know better, you do better”.

Nu vet jag att när sorgen blir för tung så är det fortfarande ätstörningen jag stöttar mig mot. Det måste jag bryta. I vardagen, när bröstkorgen inte är full av sorg, är det ätstörda hanterbart.

Det är när jag faller som den fångar mig.

Det måste jag bryta.

Och det kan jag nu när jag ser sanningen. Jag kan ta stegen jag behöver. Jag har redan tagit några. Jag har lämnat kaoset bakom mig, bokstavligen. Jag har en ny plats att kalla mitt hem.

Sorgen är kvar, men känns inte lika tung längre. Jag håller på att tejpa ihop det brustna. Det gör inte lika ont längre.

Ett nytt år, det kan bara bli bättre.

12 responses to “Det är när jag faller som den fångar mig.

  1. Åh, äntligen, Linus! Hade nästan hunnit glömma att du inte bara är en duktig skribent, utan att det också kan vara riktigt fint. Sådär så att det känns i hjärtat.
    Det gör inte lika ont längre. Men ibland råkar man ovetande trampa på glasbitar. Ju mer man städar, desto färre finns dock kvar att trampa på har jag börjat förstå.
    Lustigt att du avslutar med precis de ord som jag tänkte igår kväll när jag kände mig som mest ensam bland alla människor.

  2. Nu gråter jag. Av igenkänning, av att du på ett så enkelt sätt skriver texter som är råstarka och går rakt allra längst in.

  3. Återigen så där brutalt ärligt, sådär så man riktigt känner det du känner. Smärtan men också hoppet om något nytt och att det kan bli bättre.
    Älskar dina texter.
    Kram

  4. Dina ord, meningar och tecken berör mig.
    Ända in i hjärteroten.
    Tack för att du vågar berätta.
    Om det som gör ont.
    Återigen tack.

  5. så himla sant. älskar så många av dina tetxer, de är korta, precisa och underbara.
    kan känna igen mig på pricken i både kärleken, hjärtekrosset och minnet av en död mor.
    spara och bära med mig det du skrivit nära inpå… för det känns som en slags tröst.
    tack!

Kommentera

