Uppleva tonårsdramat som kallas kärlek.

Åh, jag kan ångra att jag aldrig var kär som 14-åring.

För när en som jag visste att jag inte hade en chans på någon av de söta killarna så dog fjärilarna i magen innan de ens hann börja fladdra med vingarna.

Kvar blev bara en tonårig kåthet. Ofrivilliga stånd i omklädningsrummet. Ständiga ursäkter till att inte duscha med de andra killarna. Där fanns inget utrymme för några kärlekskänslor.

Så jag vet inte riktigt hur den känslan känns.

Jag blev kär senare. Flera gånger till och med. Men undrade alltid hur det hade känts att faktiskt ha fått bli kär tidigare, fått fråga chans, kanske knulla på någon ff-fest.

Mitt kärleksliv hade inga tonår.

Kanske besparade det mig bara sorg.

För det brustna hjärta min bröstkorg har hållit. Alla år det slogs sönder och samman. Alla år jag hörde det skramla. Alla år jag lät det vara.

Jag tänkte att det skulle bli helt bara jag la ögonen på någon som jag inte kunde släppa med blicken. Tänkte att bara om han eller han la sina händer på min kropp så.

Men de lämnade bara smutsiga fingeravtryck på min hud.

Jag blir inte hel av en främmande kuk i mig.

Jag blir inte ens varm.

Sedan, den stora kärleken. Hur den lyste upp allt. Att bara kunna se in i hans ögon och känna hur alla av dagens bördor föll av mig. Hur det var en kärlek värd ett helt livs väntan.

Jag tog igen allt. Blev kär, frågade chans, knullade på någon ff-fest.

Men så kom allt komplicerat i vägen. Sådant som en inte behöver bry sig om som 14-åring. Alla drömmar, karriärmål, ekonomiska och praktiska faktorer, som komplicerar kärleken.

Det är då jag saknar minnen av något enklare. Något som inte har vuxit upp än. Men jag vet, det är knappast okomplicerad kärlek mitt bland tonårshormoner och osäkerheter heller.

Men jag saknar minnen av att inte vara så jävla ensam.

Att ha fått uppleva tonårsdramat som kallas kärlek. Lärt mig och ifrågasatt att jag är åtråvärd, älskvärd, mycket tidigare i livet. Kunnat öva, om inte annat. Öva mig i kärlek.

Lärt mig att skydda hjärtat mot de som inte vill det väl.

Kommentera

