Jag kysste honom.

Jag skrev en ”Sthlm i mitt hjärta” i Dagens Nyheter i dag om hur jag aldrig kan känna mig trygg i min hemstad när jag visar min kärlek till en annan man offentligt.

”Jag kysste honom på en bro över Norgegatan. Regnet föll runt omkring oss. Han värmde händerna i mina bakfickor.

Jag kysste honom på rad nummer sju i en biosalong vid Hötorget. Några ungdomar kastade popcorn på oss.

Jag kysste honom vid en busshållplats på Trondheimsgatan. På marken låg krossat glas som knastrade under våra fötter.”

Läs resten av texten här.

5 responses to “Jag kysste honom.

  1. Vackert och sorgligt. Fick mig att tänka på det här: http://orebro.etc.se/reportage/vagar-du-halla-min-hand

  2. Åk till Umeå nästa gång Linus. Där får du göra bra mycket mer än att kyssa någon av samma kön eller ha tuppkam eller springa naken genom staden för att någon ska rynka på näsan! *stolt fd umebo*

    • cho-san, jag var mycket i luleå för några år sedan och kände mig väldigt bekväm där. men homofobin finns överallt. den tar olika uttryck i olika stor styrka. vissa platser är självfallet bättre än andra och hbt-personer har alla olika erfarenheter. stockholm är bättre än göteborg t ex, som jag upplevde som oerhört inskränkt när jag bodde där.

  3. Pingback: En resa över homofobin. |

Kommentera

