Army of Lovers räddade mig.

Mina allra första musikidoler var Army of Lovers. Jag var runt 10 år gammal och de var som en uppenbarelse. Jag hade aldrig sett eller hört något liknande innan.

Det har jag fortfarande inte gjort.

Nu på äldre dagar har jag också verkligen insett hur viktiga de var för mig. De skapade ett utrymme utanför normen som gjorde att jag aldrig kände att min kärlek och min lust var något konstigt.

De utmanade föreställningar om kön och sexualitet på ett sådant kreativt och avväpnande sätt att jag då som liten pojke inte ens insåg vilken positiv påverkan de hade på mig.

Så klart är allt inte deras förtjänst, men de var ett tydligt exempel på att leva utanför normen inte bara innebär hat och förtryck, det kan också vara utvecklande och jävligt roligt.

Barndomsidoler gör mycket för ens svåra ungdomsår. De där åren då en möter och brottas med sig själv och alla demoner i och utanför huvudet.

Barndomsidoler tröstar, får de trötta benen att dansa och vidgar utrymmet för vem en tillåter sig själv att vara i en värld fylld av trånga strukturer och normer.

Det är ingen slump att jag inte är ensam som hbt-person att älska Army of Lovers. De lindrade ångesten hos många hbt-kids genom att peka fuck you åt allt vad normalt heter.

Inget svenskt band har varit lika viktigt genus- och sexualpolitiskt både här i Sverige, men än mer i länder i Östeuropa där hbt-personer lever under lagstadgad homofobi.

Ikväll ställer sig La Camilla Henemark, Jean-Pierre Barda och Alexander Bard sig på scenen i Melodifestivalen och de gör det just för att de vill sprida ”homosexuell propaganda” i östeuropeiska länder med djupt homofoba lagar.

Army of Lovers behövs lika mycket i dag som för 25 år sedan.

Kommentera

