Att hitta en strimma ljus i blicken.

Jag kom med molnen på mina axlar. Mörker över vartenda steg jag tog. Såg inte vad som var vägen fram. Såg bara konturerna av ett liv.

Han kom med sommaren och sockervaddet och karusellerna. Han kom med en kärlek jag aldrig hade upplevt innan.

Men jag fann den kärleken på ett hopplöst ställe. Jag var fast i mig själv. Fast i tankar om min egen otillräcklighet. Fast i en sorg över vad jag hade förlorat.

Jag kände mig som en bruten människa.

Att vara så full av sorg gjorde mig även full av mig själv. Det var bara mina smärtor som kändes, sällan någon annans. Att vara så djupt nere i skiten hade gjort min syn grumlig för andras sorger.

Det var därför jag var tvungen att hitta en strimma av ljus i min blick för att kunna se honom på riktigt. Jag var i början så upptagen med att känna hur han smekte mina sår att jag knappt rörde hans.

Jag fanns inte där för honom. Jag såg honom inte genom min sorg. Tackade honom bara för att han såg min.

Jag minns en kväll när vi skulle somna. Jag blottade mitt hjärta som så många gånger förut, och han tog emot det med samma lyhördhet och varsamhet som vanligt, men plötsligt började han gråta.

Jag trodde automatiskt att han grät för min skull att jag först inte ens frågade var tårarna kom ifrån. Men när de fortsatte rinna insåg jag att det som gjorde ont satt i honom.

Där och då sprack bubblan som hade funnits runt mig. Jag såg honom för första gången. Jag insåg att jag måste släppa in en strimma ljus i min blick för att alltid kunna se honom.

Att jag var tvungen att lära mig att släppa taget om mina egna smärtor för att på riktigt lära mig att bära hans. Att kärleken för honom bara växer sig större i takt med att kärleken till mig själv gör det.

Jag älskar dig.

2 responses to “Att hitta en strimma ljus i blicken.

  1. Du skriver ofta vackert om kärlek men det här tog andan ur mig.

Kommentera

