Mamma finns i alla oss som blev kvar.

20130213-105142.jpg

För två dagar sedan fyllde min systerdotter 16 år. Det lilla knyttet som mina barnarmar höll om en gång har blivit stor.

Jag minns fortfarande hennes bebisskrik där i sjukhusrummet.

Hur jag låg med örat mot min mammas bröstkorg och lyssnade efter ett hjärta som hade slutat slå.

I dag är det 16 år sedan mamma dog.

Det är så märkligt att varje år fira födelsen av en de viktigaste personerna i mitt liv för att ett par dagar senare sörja döden av en av de viktigaste personer jag inte längre har kvar.

Mamma hann hålla om sitt andra barnbarn. Hon hann skryta om henne för sköterskorna. Hon hann älska henne.

En sista tröst innan den sista vilan.

Men allt jag hör är min systerdotters skrik när jag lyssnar efter mammas hjärta. Denna tomma ihåliga bröstkorg. Denna kropp som inte längre är mamma.

Jag hör hennes skrik som sirener i huvudet. 16 år senare, och jag hör det.

Mamma finns inte i någon himmel. Hon finns inte överallt. Hon finns inte i varje steg jag tar. Hon finns inte på min axel. Hon finns inte.

Hon finns i min ryggrad, i mitt skratt, i min brist på tålamod. Hon finns i alla oss som finns kvar. Hon finns i min älskade syster, i min bror, i min systerdotter.

När jag ser på min systerdotter ser jag hur hon har ärvt styrkan, beslutsamheten, klokheten. Bara 16 år i livet, alla vägar ligger framför henne. Hon har ärvt det som kommer att leda henne rätt.

Det är arvet från mamma, från hennes mormor som hon delade två dygn tillsammans med på denna jord.

Jag ser mamma i henne, i oss alla som blev kvar.

Det är en tröst, ändå.

9 responses to “Mamma finns i alla oss som blev kvar.

  1. Du skriver så gripande att jag sitter med tårar i ögonen av denna text! Fint skrivet.
    Beklagar sorgen för din mamma och delar din glädje för din systerdotter!

  2. Så himla fint skrivet Linus!

  3. Sara Brännholm

    Du kan verkligen det där med att skriva så det berör. Jag är en väldigt ogråtande människa, men nu var jag tvungen att torka en tår från ögonvrån, det tackar jag för❤

  4. Blir visst ett toabesök efter att ha läst denna text (och nästa, ligger lite efter i läsningen); funkar inte så bra att sitta rödögd med utsmetad mascara i en strikt kontorsmiljö…

Kommentera

