Vikten av att representeras.

För tre år sedan skrev jag om ett nystartat projekt som jag då såg som ett av de viktigaste för att skapa jämlikhet. Det tycker jag fortfarande.

Rättviseförmedlingen har med sin enkla men geniala idé fått tusentals organisationer, företag och medier att tänka i nya, mer jämlika, banor.

Rättviseförmedlingen har fått över 36 000 personer att samarbeta i sociala medier för att ideellt hjälpa projekt, organisationer och medier att hitta kompetens som hamnat i skymundan på grund av stereotypa föreställningar om exempelvis kön, ursprung och fysiska förutsättningar

För mig som anser att ett av feminismens främsta mål är att skapa och presentera alternativ till de strukturer, ordningar och praktiker som den anser vara dåliga så är Rättviseförmedlingen ett lysande exempel på det.

Det är därför jag känner mig ärad att ha fått och tackat ja till en förfrågan om att delta i Rättviseförmedlingens expansionsråd. Det är ett nystartat projekt där jag och andra intressanta personer ska utbyta erfarenheter och diskutera olika frågor för att föra Rättviseförmedlingens arbete framåt.

För det handlar inte om siffror och procentsatser, utan om vikten av social representation, värdet av att inkludera uteslutna grupper och den symboliska betydelsen av vem som är närvarande.

Precis som statsvetaren Anne Phillips har skrivit i sin bok Närvarons politik anser jag att alla idéer inte kan vara demokratiskt och rättvist representerade när alla de som får representera dem i stor utsträckning är vita heterosexuella män från medel- eller överklass.

Ett argument för social representation menar Phillips är att exempelvis ett lands parlament bör spegla befolkningen för att på så sätt se till att handla för flera olika grupper. Annars är risken att den grupp som dominerar politiken får allt för stort genomslag för sina erfarenheter och intressen.

Samma sak gäller organisationer och företag.

Alla människors erfarenheter, intressen och identiteter måste på ett rättvist sätt få höras, tas på allvar och få vara med att ta beslut, oavsett om det är i en ledningsgrupp, i riksdagen eller på ett redaktionsmöte.

Och icke att förglömma: en inkludering av exempelvis kvinnor har relevans och betydelse även om det visar sig att det inte har några påtagliga följder för de beslut som kan komma att tas.

Det är fortfarande viktigt symboliskt sett då det bereder vägen för fler.

Det är det jag kommer att kämpa för.

Kommentera

