En liten reklamgest som går mot normen.

ving1

Jag har jobbat flera år på en tidning som bevakar reklambranschen och har därför sett och analyserat mycket reklam.

Även om Sverige har gjort sig känt för kreativ och innovativ reklam internationellt sett, så är mycket tyvärr ganska normativt och stereotypt.

Det är vita snygga smala människor som uppvisar heterosexuella relationer och beteenden utefter könsnormativa mönster.

Kvinnorna städar och tvättar, männen skruvar och hamrar.

När en minoritet väl används är det allt för ofta i en stereotyp roll där den personens sexualitet, etnicitet, handikapp och så vidare är själva poängen.

Det blir så jävla tröttsamt.

Just därför krävs det så lite för att göra mig glad. Det krävs bara en liten gest som är mot normen för att jag ska vakna till liv.

Som Vings senaste reklamfilm. Den använder den vita snygga smala heterosexuella familjen, men visar en son som gillar att klä sig i prinsesskläder.

Men det finaste är föräldrarnas tydliga acceptans för att sonen går emot vad som förväntas av honom utifrån hans könsroll.

Jag blir berörd då jag vet hur många barn som skräms tillbaka in i könsnormen av föräldrar som är rädda för att inte uppfostra sina barn till ”riktiga” män och kvinnor.

Jag blir berörd för att jag vet hur många barn som i ung ålder lär sig att förtrycka sig själva på grund av föräldrarnas förtryck av dem.

Jag tänker att en sådan här liten reklamfilm kanske kan få någon att tänka efter lite.

10 responses to “En liten reklamgest som går mot normen.

  1. Det är så jag hoppas att allt fler gör. Nu har jag en dotter så det kommer aldrig att vara något problem med hennes kläder oavsett vad hon har på sig (sjukt att det ska bli sådant rabalder bara för att en kille vill ha klänning på sig!) men jag försöker att inte uppmuntra det extremt stereotypa. Köper t.ex. väldigt sällan helt rosa kläder och alla kläder hon har ska hon kunna leka ordentligt i.

    Är visserligen helt övertygad om att hon, precis som många andra, kommer att komma i en ”prinsess-fas” (enbart tyll, rosa och glitter som gäller) men då tar vi det då, har inte tänkt uppmuntra det nu. Och att låta barnet ha en prinsess-fas innebär ju även det att man har respekt för barnet, oavsett vad mamma tycker om sådana kläder,,,

    • cho-san, det viktiga är att vara medveten och därmed tillåtande och öppen. låta barnet utvecklas utan att vissa könsstereotypa beteenden förstärks och bannas.

  2. Bra skrivet, håller verkligen med!
    Scenen med de stolta föräldrarna ger mig gåshud, vi är inte bortskämda med fina pappaporträtt i populärkultur och media.

    /Johan på Stökboet

  3. Reblogged this on annas sida and commented:
    Gillar den här!

  4. Jag uppmärksammade en helsidesannons från VING i någon av de senaste dagarnas tidning. Ett romantisk bild på stranden med ett lesbiskt par som kysser varandra (tekniskt sett skulle en av dom visserligen kunna vara en långhårig man eftersom man inte ser ansiktena för deras hår och inte kropparna för solstolarna, men det stör ju knappas det normbrytande budskapet!). Jag gillar ving🙂

  5. Wow, hade inte sett den här reklamen tidigare, gjorde verkligen min morgon🙂 Skön blogg förresten!
    /Alice

Kommentera

