Att fylla i hjärtat själv.

Tiden bara fortsätter och det bästa sättet att beskriva var jag är i början av ett nytt år är en text som jag skrev för några år sedan.

Jag skrev att jag endast klottrade hjärtan på skolbänkarna i min ungdom. De ramade in min tonåriga föreställning om kärleken.

Att precis som det där nerklottrade hjärtat skulle även mitt hjärta fyllas av den jag älskade den dag jag träffade honom.

Jag var bara kanter, tunna streck på en skolbänk, fram tills att någon kom och fyllde mig med innehåll.

Så jag gav allt jag hade till den jag var ihop med. Mina hjärtslag, min vilja, min frihet, min kropp, min kuk.

Som med min första kärlek. Jag gav jag honom ett av mina födelsemärken. Sa att ett födelsemärke på min kropp skulle vara hans för evigt och varje gång jag såg på det så skulle jag tänka på honom.

Och jag tänker tyvärr på honom varje gång jag ser det, alla dessa år senare. Trots att jag aldrig vill det. Trots att han inte förtjänar det.

Det var min föreställning om kärleken. Att det var meningen att jag skulle ge bort mig själv i mina relationer. Mitt hjärta, mitt jag, och mina födelsemärken.

Nu när jag är äldre, och förhoppningsvis lite klokare, vet jag av erfarenhet att endast kärleken en ger sig själv är den en kan ta emot av andra.

Att om en inte fyller sitt eget hjärta med innehåll så kan en inte känna hur det även fylls av andra. För att ta emot kärlek, känna den, krävs att en känner något för sig själv.

Så nu när jag ritar ett hjärta ritar jag inte bara kanterna.

Jag fyller i hela.

12 responses to “Att fylla i hjärtat själv.

  1. Alltså. Tack!
    Jag har själv haft den föreställningen om kärlek, men det börjar så smått gå över.
    Jag uppskattar din blogg, kram

  2. En radikal lösning är att ta bort födelsemärket… Då kanske du slutar tänka på honom iaf i de situationerna! (Låter t ex bli att gå en viss promenad då jag varje gång jag går förbi samma ställe återupplever skräcken när jag ramlade med min bebis där.)

    Kanske lite väl drastiskt men en möjlighet iaf🙂

  3. Linus!
    Fantastiskt att höra din röst på radion igen! Skulle känna igen den överallt, du har en så himla fin röst!

  4. Jag gjorde samma sak med min första älskare. Han brukade kyssa mig precis nedanför naveln och säga att jag var så mjuk där och att den där punkten på min kropp var hans. Jag tyckte det var fint av någon anledning. Att bli tagen i anspråk. Han ville ha den delen av mig och jag gav den villigt till honom. Jag förstod så litet när jag var sjutton år. Hur mäktigt ett sådant löfte är.

    När någon annan har kysst mig precis på det där stället har jag alltid tänkt på min första älskare och det har gjort mig ytterst illa till mods, för jag tillhör ju inte längre honom. Men han var där först, och eftersom jag gav den där lilla biten av mig själv till honom så är den på något sätt fortfarande hans. Jag kunde inte ta tillbaka den, bara med full rätt neka honom tillträde.

    Numera äcklas jag av det. Han äger mig inte och ändå gör han det. Den där biten av min kropp tillhör inte honom för jag ville inte längre ha honom. Jag försökte ta tillbaka den men ändå är den inte längre min. Hur gärna jag än vill det.

    Det enda som ger mig tillfredsställelse är att den där delen av mig inte längre är mjuk. Min graviditet har ändrat dess form till oigenkännelighet och gett huden en annan struktur.

    Jag har aldrig berättat det här för någon. Jag har skämts över det och tyckt att det har varit alldeles för privat. Det är det fortfarande.

    Och jag kommer aldrig att nämna det här igen.

  5. På barnministeriets dokumentärserie http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/132100?programid=787

    kanske är det en repris från tidigare, hur som helst så är det alltid lika värmande att höra din röst!

  6. så insiktsfulla ord
    så kärleksfulla
    kärleksfulla mot just dig
    något för mig att tänka på
    att faktiskt också göra
    /nea

Kommentera

