Att ge barn styrkan att vara annat än kön.

En liten pojke, Vincent 2 år, dansar och sjunger framför spegeln till Loreens Euphoria. Han gör det så jävla bra. Med inlevelse och en imponerande skicklighet för en sådan ung ålder.

Det märks att han har kollat på Loreens framträdande många gånger. Lärt sig vartenda steg, varenda tonartshöjning. Det märks att han är lycklig.

Det gör mig lycklig.

Jag skrattar när jag ser klippet, samtidigt hugger något i hjärtat. Den starka känslan av att han måste få fortsätta vara just så här. Att han inte ska hindras för att vissa, och de finns där, tycker att det är ”bögigt” eller att ”pojkar inte ska göra så”.

Det är barnen som ges friheten att vara mer än vad föreställningarna om kön tillåter dem som får blomstra i sin kreativitet och utveckling. Även om de känner av att resten av världen tycker att de är konstiga och fel har de tillräckligt med styrka i sig att skita i det.

Det är den styrkan människorna runt barnet måste bygga upp hos det. Ett sätt är att ge den friheten att vara människa, och inte tvingas in i normativa föreställningar och krav på hur en pojke eller flicka ska vara.

Jag vet hur det känns att få veta att jag är annorlunda, fel och inte passar in. Jag får veta det nästan dagligen. Det är livet för den utanför normen. Att de som tror sig tillhöra normen drar gränsen kring vilka som platsar och vilka som inte gör det.

Jag har aldrig platsat. Och vill det inte heller.

Jag har styrkan nog att inte bry mig. Jag har livserfarenhet nog att veta att hatet människor visar mig tillhör dem, och inte mig. Det är något jag har tvingats bygga upp den hårda vägen.

Tänk om ens barn kunde få den styrkan utan att behöva lida för att bygga upp den?

Att vara annorlunda är tufft, oavsett hur mycket bättre samhället blir. Livet är förjävligt, många människor likaså, men med en grundstyrka inom sig får det inget fäste. Lyckan är inte beroende av det.

Det är därför feminismen är ett sådant viktigt frigörelseprojekt. Att leva och lära bortom normer och föreställningar om kön och sexualitet frigör oss att vara människor, att vara oss själva.

Det är vad jag önskar Vincent, och oss alla.

15 responses to “Att ge barn styrkan att vara annat än kön.

  1. Du är så klok Linus! Jag önskar alla tänkte som du. Det är så svårt att ge sitt barn styrkan att vara sig själv, och gott om människor runtomkring som till varje pris vill pressa in dem i mallen.

  2. Du har så fruktansvärt rätt i det du skriver! Har tidigare sett klippet ovan där människor kring mig just uttryckte situationen som ”bögig”. Sådant gör mig fruktansvärt arg och besviken. Hur vuxna människor kan generalisera och göra ”osynliga med medvetna” ramar hur altet/samhället ska vara utformat. Det ska vara fritt och accepterande att vara vem man vill, oavsett vilket kön man har. Det ska inte begränsa eller anses som något märkligt. Samhällets normativa könsroller borde nedbrytas.

  3. Länge sen någonting fick mig att skratta av sån genuin glädje! Verkligen.
    Han är otroligt skicklig och pricksäcker i sitt framträdande. För sin ålder är det här helt otroligt!
    TACK för att du la upp videon så fler får ta del av den.

    Men precis som du säger, det hugger till i hjärtat då jag förstår att om några år kommer han inte vara så här obegränsad. Då kommer han få berättat för sig vad som är accepterat och inte.
    Men tills dess, keep up the amazing work Vincent!🙂

  4. Jag hittade precis din blogg och har suttit och läst här i en timme. Tack för att du skriver så starkt, vackert och berörande!

  5. Detta var nog den bästa bloggen jag läst!

  6. Fina Linus! Du skriver så fint och bra. Det enda jag reagerar på är att du skriver ”dumheter” om dina alster i högra spalten. Jag tycker du ska ta bort den nedvärderingen och istället skriva ”upplysningar”.

    Antar att du försöker förekomma elakheter genom att själv kalla det dumheter. Men det är allt annat än det! Upplysningar är vad det är!

    Tack för dina ord. De skänker mig alltid värme.

    • liwaliv, tack för fina ord! helt ärligt var ”dumheter” bara något skämtsamt jag kallade det när jag startade bloggen för över tre år sedan.

      tar det med andra ord inte så allvarligt, även om jag förstår att en kan tolka det på olika sätt.

  7. Åh, jag blir så lycklig av att läsa det här. Människor som du ger mig fan hopp om samhället igen. Puss på dig!

Kommentera

