Ett kilo upp eller ned gör ingen skillnad.

Jag har tappat några kilo den senaste tiden. Jag lägger dock ingen vikt vid det, bokstavligen. Jag har inte vägt mig på flera år.

Men jag känner det i min ätstörda reptilhjärna. Jag känner det då vissa kläder sitter lösare än vad de gjorde tidigare.

Jag har inte medvetet, varken på ett ätstört eller hälsosamt sätt, försökt gå ner i vikt. Det är resultatet av månader av hårt arbete, stress och dåliga matvanor.

Inte så bra det heller.

I så många år var just denna känsla, att känna att fettet lämnar kroppen, den jag levde för. Det var den som fick smärtan att hålla käft ett tag. Det var den som fick ångesten att släppa, om än bara för en kort stund.

Men nu känner jag ingenting. Det är inte som att jag gör volter för att jag älskar min kropp så mycket, men den är heller inte alls så viktig för mig som den var förut.

Jag kan gå upp eller ned i vikt, och kommer likt de flesta också göra det resten av mitt liv, men jag är av övertygelsen att det inte ska spela någon roll för mitt liv.

Jag vill göra det jag vill i livet, i relationer och karriärsmässigt utan att tankar om min kropp ska stå i vägen. Och så känner jag faktiskt nu för tiden.

Min kropp och tankarna står inte i vägen för mitt liv. De är bara en del av det, precis som så mycket annat.

Ett kilo upp eller ned gör ingen skillnad. Fan vad skönt det är att känna så. Ett kilo upp eller ned gör ingen skillnad.

6 responses to “Ett kilo upp eller ned gör ingen skillnad.

  1. Hej, ny här, tar mig friheten och kikar och runt och får säkert lust att komma tillbaka..

  2. Sara Brännholm

    Jag får nästan glädjefnatt i mitt hjärta när jag läser det. Jag har äntligen börjat komma till den punkten med🙂 Att jag inte lägger så mycket vikt vid upp och nedgång. Trots att en liten del av min ätstörda hjärna fortfarande försöker ibland.
    Stor kram till dig Linus, Tack för att du delar med dig av sånt här🙂

  3. Hej fina människa. Jag har lyssnat på din historia ”kampen mot bulimin” om och om. Jag brukar lyssna på olika dokumentärer i samband då jag ska sova. Din berättelse fångade, och jag har lyssnat på den om och om. Din röst får mig att slappna av också (har somnat t.om). Du är grym Linus. Mvh/ Wiilow

Kommentera

