Torka aldrig tårar och det öppna såret.

Jag blir kär i och har sex med män.

Det kan tyckas vara något privat, men är inte det. Inte då det faktum gör att jag och andra förtrycks, diskrimineras och stereotypiseras på grund av det.

Det hindrar mig även från att ge blod om jag inte slutar ha sex med män i ett år. Även om jag lever i ett monogamt förhållande måste jag avstå från att ha sex för att få ge blod.

Att jag har sex med män är inte privat.

För jag tillhör en högriskgrupp. Det betyder att det är mer troligt att jag får hiv än andra. Just därför är det bra att det tas extra steg för att garantera patientsäkerheten.

Att Socialstyrelsen sedan har regler som bygger lika mycket på fördomar om promiskuösa bögar som på patientsäkerhet är däremot inte alls bra.

Att vara bög är att dras med en historia av fördomar och förtryck och veta att den lever kvar än i dag. Det är därför Jonas Gardells hjärtskärande berättelser om hur hiv/aids drabbade Sverige på 80-talet behövs.

Det han beskriver i boken och tv-serien Torka aldrig tårar utan handskar är ett öppet sår, en skamfläck i Sveriges och världens historia, hur bögar behandlades när hiv/aids kom.

För två år sedan skrev jag en krönika i Frihet om det.

”Jag kommer att dö av aids. Jag kommer att ligga i en sjukhussäng med slangar i kroppen, fallerande organ och ingen ork kvar för den här världen. Jag kommer att dö ensam i den där sjukhussängen. Min döda kropp kommer, precis som många andra aidsfyllda böglik, att viras in i en svart sopsäck så att jag inte smittar några andra. För alla omkring mig är livrädda. På en skrotfirma i Huddinge bränns en Ford Taunus upp för att den är ”aidssmittad”. Begravningsentreprenörer vägrar att hantera personer som dött av ”bögpesten”. En docent i teve säger på bästa sändningstid: ”Isolera aidssmittade i särskilda samhällen”. En läkare i Lund tycker: ”Märk aidssmittade med en tatuering i armhålan.””

Jag skrev också om min oro för att 1980-talets moralpanik har ersatts av 2010-talets likgiltighet och okunskap. Att en undersökning visade att fyra av tio ungdomar inte kunde svara korrekt på hur hiv smittar.

Detta samtidigt som andra undersökningar visar att allt färre regelbundet skyddar sig med kondom och antalet hiv-fall har ökat i Sverige under större delen av 2000-talet.

Att över en miljon människor såg det första avsnittet av Torka aldrig tårar utan handskar sätter förhoppningsvis ljus på frågor rörande hiv/aids och bristen på kunskap kring det.

Men också att det gör det öppna såret i hbt-historien till hela svenska folkets angelägenhet. Berörs, bli förbannad och gör sedan något av det.

4 responses to “Torka aldrig tårar och det öppna såret.

  1. Jag tror också att vi lever i en tid av okunskap. Det kommer aldrig att sluta vara viktigt att berätta för människor hur och varför man skyddar sig i sexuella relationer, och därför är jag ärligt talat ganska förvånad över att det generellt sett är så tyst i samhället när det kommer till hiv-frågor.

    När jag tänker på de som dog i aids innan bromsmedicinerna kom så brister nästan hjärtat. Det är precis som du skriver i din utmärkta krönika, att människovärdet glömdes bort. Och samtidigt kan jag till en liten, liten del förstå paniken som uppstod. Folk visste att det fanns en fruktansvärd sjukdom som tog livet av de drabbade på de mest vidriga sätt, men ingen visste hur sjukdomen smittade. Då är det nog rätt nära till hands att det uppkommer sinnessjuka, bisarra och människoföraktande förslag för att förhindra spridningen. (Jag tänker spontant på masspsykosen som uppstod i samband med N1H1…)

    Ps. Gårdagens avsnitt, när Rasmus ligger på dödsbädden och hans föräldrar kommer dit. Det bästa jag sett hittills! Även om det är så jävla tragiskt att han dör alldeles för tidigt så är han iaf omgiven av kärlek. Men ändå, det är så orättvist!

    • maria, håller med. vi måste påminnas, läras upp och om, ständigt. lära oss att panik inte får radera empatin.

  2. Jonas Gardell är ett geni. Tror inte att någon annan i Sverige skulle kunna gestalta detta skeende i 80-talets Sverige på ett bättre sätt. Fantastiskt.

Kommentera

