Jag tröstas av Spice Girls.

Jag vet inte riktigt hur min uppväxt var. När min mamma dog så blev det som ett mörkt moln över alla år. Det är sorgen, den svärtar ner även de lyckliga minnena.

Jag tror att jag hade en fin uppväxt fram till mammas död, men den känslan har grumlats. Jag kan inte se klart, känna klart, eftersom åren efter var så svarta.

Men det finns vissa saker som sprider ett ljus. Som påminner mig om att min uppväxt faktiskt hade mycket glädje också. En av dem är Spice Girls.

Min allra första musikkonsert var när Spice Girls spelade i Globen. Det var inte långt efter mamma hade dött och min syster tog med mig dit för att få se mig le.

Och jag log.

Det fungerar fortfarande. Jag blir glad som ett litet barn varje gång jag ser eller hör dem. För de är en påminnelse om att min uppväxt även hade sina genuint lyckliga ögonblick.

När jag såg dem återförenas på OS kände jag samma glädje som alltid. Tårarna rann längs kinderna medan jag stod och dansade framför teven.

Det kanske låter fånigt, men för mig är det något vackert. Det är något vackert med allt som får mörkret att lätta. Som tar fram det oskyldiga lilla barnet i en.

Och den där oförställda glädjen.

Spice Girls må vara en av de bästa och mest framgångsrika popgrupper som någonsin har funnits, men inte för att de var bäst på att sjunga eller dansa.

Utan för att de hade så mycket attityd och personlighet, speciellt tillsammans alla fem, att de inspirerade generationer av unga fans.

Att de sjöng odödliga popmelodier skadade ju inte heller.

En kan analysera vad Girl Power egentligen stod för, men för mig var det stärkande. Även om jag inte var en girl i anatomisk bemärkelse så behövde jag lära mig att stå upp på egna ben.

Låta mig själv vara som jag är.

Så tack för hjälpen Mel B, Geri, Victoria, Emma och Mel C.

Ni tröstar mig fortfarande.

4 responses to “Jag tröstas av Spice Girls.

  1. Kan inte annat än att hålla med helt och hållet. Får fortfarande lyckorus när jag hör deras låtar, och jag kan fortfarande alla texter.

Kommentera

