Jag #prataomdet på tv förra veckan.

Jag var på tv förra veckan. Plötsligt dök min röst och mitt ansikte upp i ett avsnitt av JustitiaSVT som handlade om sexualbrott.

Jag hade spelat in den intervjun för över ett år sedan. Kom inte ihåg vad jag hade sagt, hur jag såg ut eller hur det skulle användas.

Jag berättade i programmet kort om den gången då min dåvarande pojkvän våldtog mig. Jag har berättat om det många gånger nu, speciellt i samband med #prataomdet.

Det känns fortfarande lika viktigt. Inte bara att prata om just mina erfarenheter, utan om vad de betyder som en del av ett större sammanhang.

Men det är märkligt att se och höra mig själv på tv berätta om något av det värsta jag har varit med om. Det går inte att inte beröras av det.

Men framför allt berörs och upprörs jag över okunnigheten hos ungdomarna som intervjuas i programmet. Att deras syn på våldtäkt verkar vara så skev.

Det finns med andra ord all anledning att fortsätta prata om det.

7 responses to “Jag #prataomdet på tv förra veckan.

  1. Linus! Du är tillbaka! Tack o lov och prisad vare Gud osv! Äntligen får jag ta del av dina kloka tankar igen. Tror att min hjärna kanske har börjat ruttna lite utan dig i sommar. Lova att aldrig lämna oss igen!

  2. Nu har jag tagit mig tid att titta igenom programmet och slås av hur sorgligt okunniga och naiva ungdomar är vad gäller sexualitet, dess gränser och personlig integritet. Slås också av den positiva bild av svenskt rättsväsende som målas upp i programmet, då det ser helt annorlunda ut i praktiken – jag har hört siffror på 7% fällande domar av alla anmälda våldtäkter, när det gäller våldtäkt mot barn är det nere på 3%. Men visst är det bra att de uppmuntrade till att anmäla.
    Jag tycker att det är oerhört starkt av dig att våga berätta. Att våga prata om sådana här saker bidrar till en förändring och den förändringen är du nu en del av. Tack!

    • calle, håller med dig om dina båda observationer. när det gäller den positiva bilden av rättsväsendet tror jag det beror på att det är ett ungdomsprogram och att de inte vill avskräcka kidsen från att anmäla.

    • calle, håller med dig. tror dock de har positiv bild av rättsväsendet för att inte avskräcka ungdomar från att anmäla.

      • Det förstod jag, tyckte att de förklarade på ett väldigt bra sätt också. Det ska alltid uppmuntras till att anmäla.
        Vi andra som vet hur verkligheten ser ut, det är vi som får jobba på att förändra, så att det inte stannar där – vid en anmälan.

      • calle, håller helt med.

Kommentera

