Några texter jag skrev i somras.

Under sommaren jobbade jag på DN Söndag och fick där möjligheten att intervjua personer jag finner intressanta och lyfta frågor jag tycker är viktiga.

Några av de artiklar jag skrev publicerades på nätet och jag tänkte länka till dem med mina reflektioner kring dem.

”Ätstörningen sitter inte i midjemåttet”

Jag skrev en hälsoartikel om det den felaktiga bilden att alla med ätstörningar är avmagrade skelett. Tvärtom är den stora majoriteten ätstörda normal- eller överviktiga.

Den insikten kan rädda liv och glädjande nog vet jag att många har kontaktat Anorexi/Bulimi-Kontakt efter att ha läst artikeln.

”Jag vill hjälpa folk att bli mer jämställda”

Jag intervjuade designern Maria Loohufvud som har skapat det smarta jämställdhetsspelet Komma lika som ska hjälpa par och familjer att bli mer jämställda i hemmen.

”Jag tar mig själv på större allvar”

Jag åkte ner till Skåne och gjorde en lång intervju med Carolina Gynning. Hon visade sig vara en väldigt fascinerande och rolig person.

Min förhoppning var att visa fler sidor av henne än den strängt stereotypa bild som medierna oftast ger annars.

Resultatet blev vad som känns som den första artikel om henne som varken nämner hennes bröst eller att hon hade sex i tv för åtta år sedan.

”Jag är glad att jag inte spelar tennis nu”

Jag intervjuade Sveriges tveklöst bästa tenniskommentator, och den största anledningen till att tennis är den enda sport jag följer, Maria Strandlund Tomsvik.

12 responses to “Några texter jag skrev i somras.

  1. Intervjun med Carolina Gynning var riktigt bra läsning! Tackar!

  2. Du skriver så oerhört bra, och dina val av ämnen och personer var jätteintressanta. Har bara hunnit läsa Gynningintervjun än, men galet vad bra den var!

  3. Tyckte mycket om din text om ätstörningar. Den behövde jag…

  4. Jodå, även jag tycker att intervjun med Carolina Gynning var bra läsning. Men när hon säger: ”Men sedan känner jag ändå att de som redan har skapat sig en dålig bild av mig, de går inte att rubba. ” Ja, då undrar jag på vilket sätt hon menar att någon (jag) skulle kunna ta henne seriöst när hon uttrycker sig så oerhört obildat i media om till exempel skolan. Jag har inte sett hennes konst och jag vägrade klicka på artiklarna med bild på henne som gravid à la Demi Moore, men hon har ännu inte vuxit upp i mina ögon. Men jag lovar att vara öppen för att ändra mitt omdöme om henne när jag får anledning till det, för jag vill inte vara elak och nedlåtande om någon jag i övrigt vet för lite om.

    • simon, så klart får du tycka som du vill, men mitt intryck var att hon har mognat och är eftertänksam på ett annat sätt än förut. det betyder dock inte att jag håller med om allt hon tycker och gör. men jag tyckte om det jag upplevde när jag träffade henne.

  5. Riktigt bra texter, allihopa! Du är grym, Linus. Slutar aldrig imponerad av dig och dina underbara texter. Tack!

  6. Läste din intervju med Carolina och tyckte den var så himla bra! Jag hoppades att du skulle få göra nån intervju när du skrev att du skulle jobba för DN Söndag, klarar inte av att läsa söndagsintervjuerna som Ulrika By skriver, jag gillar inte alls hennes sätt att skriva. Men du skriver så bra, hoppas du får göra mer för dem i framtiden!

Kommentera

