Det här är ett av mina hem.

Jag är tillbaka.

Två månader har gått och det kliar i fingrarna igen. Att ta en paus från bloggandet var nödvändigt för att lägga all energi först på jobb och sedan på årets enda ledighet.

Dessutom var jag trött.

När det känns som att jag tvingar mig själv att skriva i stället för att känna att det kommer naturligt så behöver jag en andningspaus. Utrymme för att nya tankar ska skapas.

Jag har bloggat i över tio år. Först på en gruppblogg som hette Miss Ellie. Några år senare på en annan gruppblogg som jag var med och startade som hette Gylf.

Sedan följde min enda professionella blogg, Dagens Linus, som jag hade när jag arbetade på tidningen Resumé. Och de senaste tre åren har jag bloggat här under eget namn.

Det är många år, många tankar och många ord.

Trots att dessa bloggar har varit olika på många sätt har de förenats i två saker: ett uttalat feministiskt perspektiv och att jag använder mina egna erfarenheter för att lyfta olika frågor.

I grunden handlar allt egentligen om normkritik. Om att utmana föreställningar om kön, genus och sexualitet. Det har varit mitt syfte i alla år och kommer att fortsätta vara det.

Det är vad som driver mig som skribent och journalist. Och för att inte kompromissa med det har jag vägrat blogga under företagsnamn eller tjäna några kronor genom annonser.

I mitt yrke som journalist är det ofta som jag får kompromissa med mina egna syften för att passa in i olika publicistiska sammanhang där andras viljor och ekonomiska intressen påverkar.

Det är för det mesta ok då det är en del av yrket. Men just därför är det så viktigt för mig att ha en plats som denna som bara är min egen.

Bara mitt syfte, mina tankar, mina ord.

Jag vet dock inte hur mycket tid jag kommer att ha att återvända hit under hösten, då jag kommer att jobba heltid den närmaste tiden.

Men så ofta jag kan, så ofta jag känner för det.

För det här är ett av mina hem.

15 thoughts on “Det här är ett av mina hem.”

  1. Det är så fint hur du skriver om din blogg som ett hem, för det är precis så jag känner då jag får komma hit och läsa dina kloka ord. Som att komma till någon annans hem, och det känns väldigt varmt och välkomnande.

Kommentera

