Att jag får mer beröm för att jag är man och feminist.

Framför alla andra ideologiska och politiska ismer är jag feminist.

Det är feminismen, som självklart korsar och korsbefruktas av andra politiska teorier och aktivismer, som är mitt främsta sätt att analysera världen.

Som feminist ser jag det av största vikt att även analysera och begrunda sin egen position i hierarkierna och strukturerna.

När jag gör det med mig själv är det lätt att konstatera att jag är och ses som en man i dessa hierarkier och strukturer. Jag är feminist och man.

Det finns mycket att säga om det, vilket jag har gjort tidigare, men en sak vet jag och det är att jag ibland får extra beröm bara för att jag är en man som säger något feministiskt.

Det är inte för att jag säger något som egentligen är smartare eller bättre än någon annan feminist, utan för att det fortfarande anses ovanligt att en man säger något feministiskt över huvud taget.

Just därför får jag ibland extra applåder, då jag kan tyckas vara en ovanlig bärare av det feministiska budskapet. Och det är problematiskt.

Så klart förtjänar jag beröm om folk tycker att jag uttrycker något klokt, men det extra berömmet bara för att jag är en man som säger det gör att kvinnor som säger samma sak förminskas.

Det handlar om att vara medveten om hur en reagerar och varför en reagerar mer positivt när en man säger något feministiskt än när en kvinna gör det.

Och vad får det för konsekvenser?

Det är också problematiskt att jag är ovanlig. Att vissa känner att det finns så få manliga feminister som gör sig hörda att de tycker att jag därmed är ett välkommet undantag.

Visst finns det duktiga och vältaliga män som är feminister, men ärligt talat är de alldeles för få och de tar sällan särskilt stort utrymme i det offentliga.

Jag för ut feministiska tankar och åsikter på min pyttelilla plattform då feminismen är min främsta övertygelse. Det är den som driver mitt politiska och samhälleliga engagemang.

Men jag försöker samtidigt att inte glömma bort eller ignorera den överordnade position jag har som man i den patriarkala ordning som genomsyrar hela samhället.

Om jag glömmer det kan jag inte längre kalla mig feminist med gott samvete.

4 responses to “Att jag får mer beröm för att jag är man och feminist.

  1. bra skrivet!! jag blir glad varje gång jag ser någon skriva något feministiskt, men faktiskt aningen gladare när det är en man. (jag har tänkt på problematiken i detta och skäms lite varje gång jag kommer på mig själv) Anledningen till att jag blir gladare av att det är från en man är att man ser att det faktiskt inte bara är vi som är i underläge som kämpar utan även de som ”gynnas” av ojämställdheten. Förstår du hur jag menar?

    • linus fremin

      lisa, jag förstår verkligen hur du menar, och håller med. just därför krävs det en medvetenhet hos alla hur vi reproducerar maktordningar även inom feminismen.

Kommentera

