Dolly Parton har rätt i att imorgon blir en bättre dag.

Varje natt sover jag i en t-shirt med Dolly Parton på. Det är en bild från hennes senaste skiva Better Day. Jag älskar tanken på att vakna omfamnad av Dolly Parton som säger att i dag bli en bättre dag.

Vi hör ofta det. Att imorgon är en annan dag. Att tiden läker alla sår. Det är sant. Men ändå inte. Tiden läker ingentng. En annan dag läker ingenting. Det är en själv som gör det.

Visst skapar tiden en distans till vissa smärtsamma upplevelser. Att de blir svårare att se klart och tydligt. Men det som i slutändan avgör är om en själv väljer att blicka framåt.

Jag minns hur jag de första åren efter mammas död grät mig själv till sömns och då önskade att jag aldrig skulle vakna upp igen. Det önskade jag varje kväll i flera år.

Men varje morgon vaknade jag upp, torkade bort spåren av tårar, gick till skolan och genomlevde vardagen. Dag ut och dag in trots min dödsönskan varje kväll.

Det där är längesen nu. Jag känner inte allt det där längre. Delvis handlar det om att tiden, med alla dess nya erfarenheter och intryck, skapar en distans till smärtan.

Men framför allt är det mina medvetna försök att utveckla mig själv och mitt liv. Vare sig det har varit att ta livsavgörande beslut, lära mig att tänka på nya sätt eller utveckla viktiga relationer.

Jag insåg någonstans på vägen att även om mycket är utanför min kontroll, så är det mycket som är det. Den makten, hur stor eller liten den må vara för stunden, vill jag använda.

Sorg och smärta är hinder för lycka och en måste hitta sätten att ta sig förbi dem. Det är på många sätt en livslång uppgift, men framstegen syns med varje steg.

Det är därför jag somnar varje natt i en t-shirt med Dolly Parton på och vaknar omfamnad av henne sägandes att i dag bli en bättre dag.

För nu har jag lärt mig att tro på det.

5 responses to “Dolly Parton har rätt i att imorgon blir en bättre dag.

  1. Nu älskar jag dig ÄNNU MER! Dolly är fantastiskt och så gravt underskattad som artist för att hon klär sig och ser ut på ett sätt som folk gärna hånar. Jag grät som ett jävla barn (ohejdbara Lille Skutt-tårar) när hennes konsert var slut och hon vinkade adjö. ”Lämna mig inte, Dolly!” hulkade jag (typ). Vad fint att du har henne med dig i sängen! Som en paljettglittrande ängel vakar hon över dig.

    • linus fremin

      elin, haha tack! dolly parton är en av mina största idoler, både som artist och som person. har sett henne i konsert de tre senaste gångerna hon har besökt sverige. älskar henne.

      • Hur mycket GRÄT du när hon sjöng ”Little sparrow” i stämmor acapella? Jag bröt ihop! Hon är en av mina husgudar, både som artist och människa, precis som du sa.

      • linus fremin

        elin, ja ett av mina starkaste konsertminnen ever!

  2. Fast mina tårar blir ganska töntiga och banala när jag tänker efter igen om hur du grät när din älskade mamma gått bort. Det blir bättre! Har Dolly sagt det så. Hon har väl haft sin beskärda del av sorg hon också. Kram!

Kommentera

