Mamma var fyren som alltid ledde mig hem igen.

Jag läste så många fina texter i går på mors dag. Om hur relationerna till ens mamma är en så viktig del i så mångas liv.

Jag läste hur en man beskrev sin mamma som en fyr. Att hon alltid står där och blinkar så att han, var han än är, alltid kan hitta hem igen.

Mannen undrade hur han ska kunna hitta hem när mamman inte längre finns i livet. Jag vet svaret. Han kommer aldrig hitta hem igen.

Det är precis så det känns. Utan mamma har jag inte längre vetat hur jag ska hitta hem. Jag har bara gått runt runt och vilse i mörkret utan att se det där ljuset som ska leda mig rätt.

Som ska leda mig hem.

Om jag skulle beskriva de 15 år jag har varit utan mamma så är det en känsla av rotlöshet. Som att jag, trots att jag har en fin pappa och familj, inte längre vet vart jag hör hemma.

Det är känsla av otrygghet, av sårbarhet, inför det jag trodde var mitt hem nu känns som kulisser av ostadiga väggar och golv som kunde raseras från en sekund till en annan.

Från ett sista andetag.

Det är en rotlöshet som beror på att jag har tvingats hitta mina egna sätt att hitta hem. Det är en ständig process av känslomässig och personlig utveckling för att återigen kunna känna mig hemma igen.

Känna mig trygg igen.

En viktig del i den processen är att jag även har förstått och lärt mig att bättre uppskatta resten av min familjs betydelse och mina vänner betydelse för att skapa känslan av hem.

min mamma må ha varit min fyr, men min familj och mina vänner har alla sina egna ljus som lyser upp vägen där jag går.

I slutändan handlar det nog bara om modet att säga att dit de leder mig faktiskt också är ett hem. Jag har snart det modet.

Att känna mig hemma igen.

2 responses to “Mamma var fyren som alltid ledde mig hem igen.

  1. På tal om mammor, kolla in denna fantastiska kärlekshälsning! Är lite småstolt eftersom att vi i alla fall bor i samma stad och jag ser honom konstant på stan.

Kommentera

