Alla spår av min mammas liv.

Alla spår av liv. Det är de jag samlar på. Det är de som lyser upp de mörka rummen. Alla spår av hennes liv. Dessa små minnen av att min mamma en gång faktiskt fanns hos mig.

Som att hon brukade tvinga oss barn att tvätta håret två gånger efter varandra eftersom en gång inte gjorde håret rent.

Som att hon brukade fylla ketchupflaskan med vatten så att den skulle hålla längre.

Som att hon alltid brukade spela 4 Non Blondes låt What’s Up som hon hade fått någon att spela in åt henne på kassett från radion.

Som att hon brukade använda sidor från telefonkatalogen för att rensa vasken.

Som att hon brukade ropa mitt namn var femte minut när jag badade badkar då hon var rädd för att jag skulle somna och drunkna.

Som att hon alltid brukade skriva allt endast i versaler.

Som att hon brukade skicka mig med en handskriven lapp till kiosken för att köpa cigg till henne.

Som att hon alltid brukade sno åt sig hela soffan så att jag fick sitta i fåtöljen.

Som att hon alltid brukade låta mig välja en godispåse ur skafferiet varje lördagskväll och att jag tänkte på det valet hela veckan.

Som att hon brukade bära papegojörhängen.

Som att hon brukade rulla sina egna cigaretter och sedan röka dem under köksfläkten med askkoppen på spisplattan.

Som att hon brukade krama mig.

Alla spår av liv. Det är de jag samlar på. Det är de som får mig att le genom tårarna. Alla spår av hennes liv. Dessa små minnen av att min mamma en gång faktiskt fanns hos mig.

Jag önskar med varje andetag att jag hade fått mer än så. Men det här är allt jag har. Jag är tacksam för vartenda litet spår av liv hon lämnade kvar i oss som ännu finns kvar.

Ha en fin mors dag, mamma, var du än är.

Vi önskar att du vore här för att fira den.

8 responses to “Alla spår av min mammas liv.

  1. Sitter helt plötsligt med en klump i halsen och kämpar mot tårarna. Dina ord och minnen påminner allt för väl om mina egna, även om jag inte vet varför din mor inte längre finns i ditt liv. Min är fortfarande i livet men inte i mitt. I vilket fall tack för dina ord. Får mig att inse att kärleken till henne fortfarande finns kvar.

  2. Åh, Linus. Så sorgligt och vackert på samma gång.
    Samla är viktigt, så länge en tänker på dem så lever de, i ens hjärta.

  3. Tack för att du delar med dig. Den vackraste texten jag läst idag. X

  4. Kärlek till våra mammor, var de än är nu! ♥

Kommentera

