Det som håller en vid liv känns som att det dödar en.

Alla ni unga ätstörda som så ofta mejlar mig för att berätta, fråga, be om hjälp. Jag önskar att jag kunde göra er alla friska, men det kan bara ni själva göra. Med lite hjälp.

Jag vet att det gör ont, så ont. Varje liten tugga gör ont. För varenda nerv i kroppen säger nej. Det som håller en vid liv känns som att det dödar en.

Det är så det kan kännas. Och det är en smärta som lever i ensamheten. I skuggan av den en kunde bli. Och jag orkade till slut inte leva där. För jag levde inte.

Min resa från att ha spytt upp efter måltider till att inte, den var min. Allas resor är olika. Det viktiga är bara att börja färdas.

För mig var viljan avgörande.

Jag ville bli frisk. Eller åtminstone lite bättre. Jag vet att det låter så simpelt, och det var verkligen inte så enkelt, men jag orkade inte låta tankarna om mat och min kropp styra mitt liv.

Så jag började tvinga mig själv att äta utan att spy upp. Jag berättade för människor i min omgivning om hur jag mådde. Sträckte ut en hand ur mörkret.

Jag föll tillbaka många gånger, men det var ok, för jag visste att det inte fanns någon återvändo egentligen. Vägen skulle leda mig framåt i mig själv.

Jag hade tagit beslutet att rädda mitt liv.

Jag tog mig igenom mörkret för att jag hade hittat min röst. Det är den ni hör nu. Alla dessa ord är min räddning. Mitt sätt att artikulera en väg framåt.

Med de yttrade orden kunde jag till slut bli fri.

Hitta era sätt att bli och förbli fria. Men gör det inte ensamma. Ni behöver hjälp för att orka. Yttra orden. Det räcker med den närmast er, och be sedan en professionell hjälpa er framåt.

Sträck ut en hand, och någon kommer att ta den.

Om du känner dig svag så vet du att vi är många som vet hur det känns. Om du känner dig svag, låt proffsen leda dig rätt. Om du känner dig svag, låt någon annan bära dig ett tag.

Du är snart fri.

4 responses to “Det som håller en vid liv känns som att det dödar en.

  1. Det här var så himla fint skrivet.

  2. oj vad jag känner igen mig, väldigt bra beskrivet. Och – bra kämpat!

Kommentera

