Den jag älskar älskar någon annan.

Det där ögonblicket kommer förr eller senare för den som älskar.

Mitt kom klockan två på natten på en livlig uteservering när jag läste ett sms och började gråta rakt ner i ölen, och ut i sommarnatten.

Den jag älskar älskar någon annan.

När en relation tar slut betyder inte det alltid att kärleken också gör det. Ibland leder livet två älskare åt olika håll för att deras lycka finns någon annanstans än tillsammans.

Så var det för oss. Vi valde att leva isär för att våra drömmar drog oss åt olika håll. Så isär har vi levt, men kärleken har alltid hållits hel.

Den är fortfarande hel, men nu ger han kärlek även till en annan.

Så jag grät rakt ner i ölen och sedan på vägen hem ensam. För det gjorde ont att veta att hans hjärta inte bara tillhör mig längre.

Jag grät inte för att han jag älskar har hittat en ny kärlek och en ny lycka. Det är det främsta jag önskar alla jag älskar. Smärtan ligger i den ofrånkomliga känslan av jämförelse.

För vem är jag i hans hjärta nu?

Det är så svårt att inte känna av den där känslan av jämförelse. Vad ger hans nya kärlek som inte jag kan ge? Vad är han som inte jag är? Och hur påverkar det värdet jag ser i mig själv?

Alltså, jag vet egentligen vilken betydelse jag har haft och vilken jag fortfarande har i livet hos han jag älskar. Där ligger egentligen inga tvivel. Tvivlet som uppstår är osäkerheten som kärleken orsakar.

För det kärlek gör är att rubba allting. Ens väggar, ens förståelser, ens lycka. Åt båda håll. Så osäkerheter i kärlek behöver inte säga något om ens osäkerheter i övrigt.

Men det var den osäkerheten som rann ner för mina kinder. Att jag för en stund inte kunde förstå vem jag var för honom längre. Att mina spår i honom nu trampades sönder av någon annan.

Men så är det inte. Om vi älskar någon tillräckligt och den vet om det, då krävs det mycket för att det ska lämna personen. Det är en tatuering i hans hjärta.

Den må kanske blekna med åren, men den är alltid där.

Det viktigaste för mig är att de jag älskar är lyckliga. Även om det är utan mig. Jag gav honom det jag hade, och han gav mig det han hade. Det räckte bara inte till en livstid tillsammans.

Så jag har torkat tårarna nu.

Och önskar honom samma lycka som jag önskar mig själv.

Den största möjliga.

4 thoughts on “Den jag älskar älskar någon annan.”

  1. ”Det ögonblicket kommer förr eller senare för den som älskar” – Jag förstår inte vad du menar, även om jag förstår resten av din text.

    1. simon, alltså ögonblicket då den en älskar träffar någon ny att älska.

Kommentera

