Därför vill jag hellre se mediemän vika ut sig nakna.

Amelia Adamo gör det nästan årligen, Veckorevyns hela redaktion har gjort det och nyligen gjorde Isabella Löwengrip det på omslaget på sin egen tidning.

De har alla kastat kläderna och fotats nakna eller nästan intill nakna. De har prytt omslag och uppslag i tidningarna med sina avklädda kroppar.

Alla av dem säger sig ha gjort det för att visa hur en ”vanlig”, ”riktig”, ”äldre” och så vidare, kvinna ser ut. Det är bilder med rubriker som ”kroppsstolhet” och ”size me”.

Mediekvinnorna står där välsminkade och nyfriserade i skonsamt ljus och är ”vanliga” medan en proffsfotograf tar bilder av dem i smickrande och sexiga poser.

Det här har länge varit ett beprövat tilltag av tidningar riktade till kvinnor och tjejer. Att ibland vilja visa upp kroppar i olika former för att få kvinnor att känna sig mer bekväma med sina egna kroppar.

Jag förstår att det finns en god tanke bakom, och jag uppmuntrar arbete mot ideal och normer, men varför är det så att mediekvinnor så ofta vill bekämpa osunda skönhetsideal genom utvik?

För genom dessa utvik och artiklarna om dem uppmanas ännu en gång kvinnor att bli medvetna om sina kroppar, och alla dess för- och nackdelar.

Ännu en gång uppmanas kvinnor att koppla sina kroppar till sin identitet.

Ännu en gång fotas mediekvinnan i en stereotypt sexig pose som ett stereotypt avklätt sexobjekt i tron att det ska utmana skönhetsideal och könsnormer.

Jag är så jävla trött på det. Jag vill inte se en enda till mediekvinna kasta kläderna i ett försök att säga att om hon duger så duger alla andra kvinnor också.

Suck.

Det enda som faktiskt skulle göra just utvik intressant är om mediemän gjorde det. Vad jag vet har ingen man på en manstidning kastat kläderna för att få män att trivas bättre med sina kroppar.

Så klart beror det på att det inte har funnits samma extrema kroppsfixering hos män som det finns hos kvinnor. Män har generellt inte pålagts lika höga krav på att vara snygga och sexiga.

Skönhetsidealen och de kulturella normerna kring kroppen har inte varit lika starka för män som för kvinnor, och de uteblivna diskussionerna bland män är resultatet av det.

Det har helt enkelt inte funnits en tillräckligt stor eller relevant anledning för mediemän att försöka få sina manliga läsare att tänka mer positivt om sina kroppar.

Men, allt håller på att förändras.

Skönhetsidealen för män har de senaste tio åren blivit allt tydligare, ätstörningar bland män blir allt vanligare och det har även skapats större business för företag som vill utnyttja mäns osäkerheter.

Just därför finner jag tanken på mediemäns utvik som något  intressant att åtminstone föreställa sig. Vad skulle få dem att göra det? Hur skulle de rama in det?

Vilka diskussioner skulle de föra om sina och andra mäns kroppar? Hur ser de själva på idealen och normerna? Känner de av dem? Vad kan ett utvik göra för skillnad?

Och hur skulle dessa bilder och diskussioner mottas av läsarna och allmänheten?

Det är så mycket mer intressant att faktiskt få höra män prata om dessa frågor, som nästan aldrig diskuterar det i vanliga fall, än att se ännu en mediekvinna kasta kläderna.

Med det sagt vill jag inte bara slå ner på de mediekvinnor som försöker göra gott. Men min poäng är: bekämpa skönhetsideal och normer, men tänk på hur det görs och vilka budskap det sänder.

22 responses to “Därför vill jag hellre se mediemän vika ut sig nakna.

  1. Word på den! Jag är så fruktansvärt trött på att ständigt bli påmind om min kropp. Så länge vi fortsätter reproducera kvinnokroppen som ett objekt i den här utsträckningen, kommer ingen verklig förändring ske på den här fronten.

  2. Hej! Det här var välskrivet. Jag skrev också om det här ämnet, och håller med dig.
    Jag resonerade kring den överexponerade kvinnokroppen och ”knullbarhet” och uppmanade till att hellre exponera kvinnors lust, eller ambitioner än fler snygga kvinnor.

    I min längtan att få till ett samhälle med lika förutsättningar, brukar jag försöka ordinera könsneutrala lösningar, men jag vet inte, kanske jag bara är pryd, men att uppmana till att ”exponera mäns lust mer” känns faktiskt bara konstigt. Kanske är jag trött. Kanske din lösning är det mest logiska första trappsteget. ”Fula” män på bild.

    Tack för inlägget, det var tankeväckande för mig.
    http://deadramaonline.wordpress.com/2012/04/30/blondinbella-hyllar-kvinnokroppen-sluta-med-det/

  3. karinskonstgrepp

    Mycket bra skrivet! Heja dig!!

  4. Jan Helin på AB och Thomas Mattson på Expressen är mina förslag på två män som skulle behöva vika ut sig (då de leder tidningar som är väldigt kroppsfixerade), om vi nu ska gå på ditt förslag. Låt oss starta en kampanj för detta!

  5. Spot on!! Tack!!

  6. Den rådande kropps- och utseendefixeringen är väl själva grundproblemet, vilket ju inte motverkas genom fler utvik. Men i denna trista verklighet är det i mitt tycke ändå liite positivt att andra kroppstyper syns, utöver anorektiska tonåringars. Kanske kan det bidra till att idealet breddas?

    Men utöver detta är det verkligen sjukt tröttsamt, och talande för den ojämlikhet som råder i samhället, att denna diskussion nästan enbart omfattar kvinnor. Som alltid mycket bra skrivet Linus!

    • linus fremin

      anna-karin, håller med dig. min förhoppning med, att det möjligtvis kan bredda idealet. och tack!

  7. Mycket bra skrivet! Jag tycker det nakna, oavsett kvinnor eller män är irrelevant i dessa sammanhang. Kroppsformer syns även utanpå kläderna. Size me är en viktig och bra kampanj och den hade fått effekt ändå men naket = snackis = PR så självklart är detta en medveten strategi.

  8. Enda anledningen till att de gör det allihop och Blondinbella i synnerhet är att det genererar mycket uppmärksamhet som i sin tur ger mer stålar in på kontot. DET ÄR ENDA ANLEDNINGEN.
    Får de en annan briljant idé om ett tag som ger bra inkomster så ska ni se att de snabbt hakar på.

    Mrs G

    • linus fremin

      mrs g, du har en poäng i det, så klart görs det av pr-syfte också. tidningar gör sällan saker som inte ger dem något tillbaka i form av nya läsare och mer pengar.

  9. Mycket bra skrivet, Linus.
    Jag kan inte förstå vitsen med offentlig nakenhet överhuvudtaget. Om det inte är så att dessa personer springer omkring nakna till vardags också, då.

  10. Är det verkligen en ”annan” slags kropp som Blondinbella representerar? Jag ser en ung retucherad blondin som skulle kunna pryda vilket Slitzomslag som helst. Hade Blondinbella varit 40 år äldre,funktionshindrad med psoriasis och med en annan hudfärg samt kanske 50 kilo till på kroppen då hade vi kunnat snacka men några sådana kroppar kommer vi aldrig att få se. Istället pumpar media ut budskapet ”kolla, jag är ok trots att jag ser ut så här” och akompanjerar detta med en bild på typ en home coming queen. Vilket jävla skämt! Och nu har då också jag kommenterat Blondinbellas kropp…

    • linus fremin

      kicki, det är viktigt att fråga sig. för aldrig hade den personen du beskriver fått pryda ett omslag naken. eller ens med kläderna på.

  11. Ha ha! Förlåt dålig humor men det hade varit lite roligt om du under rubriken ”Därför vill jag hellre se mediemän vika ut sig nakna” bara skrivit ”för att jag är gay”. He he!

Kommentera

