Att leva kvar i ett hem någon har lämnat.

Jag försökte sova på hans sida av sängen. Den närmast väggen. Men det kändes som att sova i någon annans hud. På någon annans plats på jorden.

Så jag sover på 90 centimeter i en 210 centimeter stor säng.

Alla som har legat på hans sida av sängen. Varje gång jag har vaknat och sträckt mig över en kropp som inte varit hans. Besvikelsen i fingertopparna.

Att ägodelar och möbler fläckas så av minnen.

Av en viss kropp i ens säng. Av en viss hand runt pepparkaret i köket. Av ett visst ljud av en mun full av munvatten om kvällen.

Jag förstår de som vill lämna hemmet de skapade med en älskade efter att relationen har tagit slut. Värre är för dem som delade med sig av sitt eget hem.

Att bo kvar med minnena som är kvarlämnade av någon som har lämnat en. Det kan göra så ont. Det kan skapa saknad. Det kan göra att en går omvägar i de egna rummen.

Jag har bränt upp minnen från andra. Kärleksbreven vars meningar slutade betyda något. Men jag kan inte bränna upp min egen säng.

Även om jag bytte ut den skulle sidan närmast väggen ändå tillhöra honom.

Precis som ena sidan av mitt hjärta gör det.

Vissa känslor dör aldrig. De lever kvar med dofter i en viss halsduk, i en halvt använd deodorant i badrumsskåpet,  med en viss sida av sängen.

De känslorna måste bara bereda plats åt andra. De måste lämna sängen, lämna köket, lämna badkaret. De måste lämna plats åt nya minnen, nya känslor, nya kärlekar.

Utrymme för något annat som aldrig lämnar en.

4 responses to “Att leva kvar i ett hem någon har lämnat.

  1. Smärtan. Varför ens ge sig in i kärleksspelet? Ord som en gång betydde något står man likgiltig inför. Känslorna man en gång hade slutar ha betydelse. Man känner sig liksom lurad.
    Det är inte roligt.

    • simon, frågar mig samma sak. men när kärleken är bra omvandlar den allt till det bättre. ingen känsla slår det.

  2. Åh, vad fint skrivet.

Kommentera

