Att upptäcka ledtrådarna till ett bättre liv.

En av mina favoritserier är Murder, She Wrote där Angela Lansbury spelade deckarförfattaren Jessica Fletcher som i tolv säsonger löste olika mord.

Eftersom det är en pusseldeckare, där tittaren ska lösa brottet på egen hand, betyder det att varje bild, varje ord, kan vara en ledtråd. Allt som visas betyder något.

Jag tror att det är samma sak med livet

Jag tror inte på en gudomlig ordning, då jag inte är det minsta religiös, men jag tror att möjligheter presenteras för en och huruvida du ser de möjligheterna och vet hur du ska hantera dem beror på vad du har lärt dig hittills i livet.

Om du har haft förutsättningarna för att omvandla erfarenheter till kunskap om dig själv och resten av världen. De förutsättningarna, fysiskt, socialt, ekonomiskt och kulturellt är olika för olika människor.

Människor lever med olika stora utrymmen för handlande, beroende på ens förutsättningar, men det jag tror är gemensamt för oss alla är att ju mer vi vet desto bättre val gör vi.

Mitt enda motto i livet är just det som Oprah Winfrey brukar säga:

”If you know better, you do better.”

Jessica Fletcher kunde upptäcka ledtrådar eftersom hon hade erfarenhet och kunskap nog för att göra det.

Ju mer kunskap och erfarenhet vi har desto mer kommer vi att kunna se och göra något med de möjligheter som presenteras för oss.

För mig är det min inställning till livet.

Att tillåta sig själv att känna alla sorger och smärtor livet ger en, men sedan försöka omvandla de erfarenheterna till något som lär en något.

Det är det enda sättet jag vet för att gå vidare, och göra det i en bättre riktning än innan. Det är även det bästa sättet jag vet för att själv vidga mina handlingsutrymmen.

Allt i livet går inte att styra, men det som går vill jag styra med den största klokhet. Endast genom att lära mig av mina erfarenheter når jag dit.

Genom att upptäcka ledtrådarna till ett bättre liv.

6 responses to “Att upptäcka ledtrådarna till ett bättre liv.

  1. Sara Brännholm

    Word Linus!

  2. Precis vad jag ville läsa idag. Det du skriver gav mig mer djup i saker jag har tänkt på idag rörande liv/framtid/ältande. Sidospår: Jag låg och drog mig i sängen i morse/dag och när klockan slog 13.00 bestämde jag mig för att gå upp. Pga att 13 är mitt lyckonummer.

  3. Kan du inte (om du inte redan har gjort det) skriva ett inlägg om Oprah? Ser att du flitigt retweetar henne på Twitter. Själv älskar jag henne men är samtidigt lite splittrad då jag irriterar mig på den nyandliga The Secret-grejen hon gjort några program. Jag tycker att du är så klok så jag kanske får andra tankar och synsätt om du analyserat saken lite.
    Om du vill alltså!

    • elin, jag har faktiskt skrivit om oprah flera gånger. framför allt här beskriver jag min starka relation till henne: https://linusfremin.wordpress.com/2011/05/25/mitt-karleksbrev-till-oprah-winfrey/

      jag älskar henne, men vi har våra skillnader. hon är religiös, jag är ateist. men även om hennes budskap ibland har varit religiösa så har det i grunden oftast funnits en lärdom som är bortom religionen. det är det som har gjort att jag har skapat en egen relation till vad hon säger.

      sen håller jag inte med om allt hon gör. the secret var för flamsigt för mig. jag fattar fortfarande inte varför hon lyfte fram en idiot som dr phil. men trots dessa snedsteg så är de i linje med det jag ‘älskar hos henne, att hon alltid vill hitta nya sätt att utvecklas och förstå världen bättre.

Kommentera

