Jersey Shore tänjer på könsrollerna.

I min senaste krönika för Frihet diskuterar jag hur Big Brother, som för tolv år sedan började som ett intressant socialt tv-experiment, nu mest handlar om att utnyttja halvtrasiga människor.

I stället menar jag att det är Jersey Shore, i all sin sex- och våldsfyllda underhållning, är den realityserie som faktiskt säger något intressant om mänskliga relationer.

Speciellt utmanar den stereotypa bilder av manlighet och kvinnlighet.

”Tjejerna svär, slåss och vägrar att städa och laga mat. Det är kvinnor som varken definieras av, eller låter sig kontrolleras av, männen omkring dem, vare sig det är deras rumskamrater, pojkvänner eller pappor.”

Läs resten av krönikan här.

(Ps. Jag tycker verkligen att ni borde börja läsa Frihet. Jag vet att jag är jävligt partisk då jag har varit deras krönikör rätt länge, men det är utan tvekan en av de bästa samhällstidningarna. Att den är riktad till en yngre målgrupp syns bara i att den saknar de irriterande pretentioner många andra tidningar dras med. Läs senaste numret här.)

2 responses to “Jersey Shore tänjer på könsrollerna.

  1. Vet inte om sådant här intresserar dig men EU gör en ”European LGBT Survey”
    http://fra.europa.eu/fraWebsite/news_and_events/infocus12_0204_en.htm

Kommentera

