Att se någon som liknar en i populärkulturen.

I det senaste numret av tidningen Kom ut har jag skrivit en krönika om mitt nördiga intresse för bögkaraktärer i såpor från världens alla hörn.

Om hur jag har följt holländska Lucas och Edwin, argentinska Flaco och Lalo och tyska Christian och Olli genom de mörkaste av stunder till de lyckligaste.

Jag försöker att förklara det viktiga att som del av en minoritet kunna se någon som liknar en i populärkulturen. Och att få se olika skildringar som går bortom stereotyperna.

”Tack vare tekniska framsteg som Youtube och framför allt tack vare de människor som ger av sin tid för att sprida hbt-historier, får jag nu tillgång till en betydligt mer mångfacetterad bild av bögars liv än den Micki i Rederiet kunde ge mig i mina tonår.”

Läs hela krönikan här.

Kommentera

