Ibland är döden så nära att jag håller andan.

Ibland är döden så nära att jag håller andan.

En jag känner kände döden nudda hennes kind. Några centimeter åt höger och hon hade varit någon annanstans nu.

Ibland handlar livet om det.

Centimeter.

En gång ramlade jag ner på ett tunnelbanespår. Om jag hade varit kvar där en minut längre hade jag varit någon annanstans nu.

Ibland handlar livet om det.

Minuter.

Ett hjärta tillhörande min klasskamrats pappa stannade. Ambulansen hann inte fram i tid. Hade den varit några meter närmare hade han varit här nu.

Ibland handlar döden om det.

Meter.

En mamma jag hade en gång åts upp av cancer. Hon blev skuggan i mitt minne. Om cancern hade upptäckts några år tidigare hade hon varit här nu.

Ibland handlar döden om det.

År.

Åh, ibland är livet så nära att jag kan andas det.

2 responses to “Ibland är döden så nära att jag håller andan.

  1. Åh. Jag läser här inne ibland, och varje gång så påminns jag om att jag borde läsa oftare. Du skriver så himla fint. Kram på dig, en sån här varm vårdag!! Då vi älskar att leva.

Kommentera

