Att kalla kvinnor starka är att försvaga dem.

Jag hade tänkt skriva en text om hur jag gillar en viss ”stark kvinna”, men mitt i första meningen var jag tvungen att stoppa mig själv.

För jag inser hur jävla dumt det låter.

För vad skulle jag annars göra, gilla svaga kvinnor? Well, det är ju det ganska så många män som gör. Det är ju det som hjälper till att hålla den manliga dominansen intakt i samhället.

I medier och populärkultur har ”stark kvinna” blivit något som får benämna allt från egensinniga kvinnliga artister till filmer med en kvinna i huvudrollen som plötsligt blir en ”berättelse om en stark kvinna.”

Vad fan är en ”stark kvinna” egentligen?

Jag menar att benämningen ”stark kvinna” i vårt patriarkala samhälle allt för ofta används om kvinnor som visar upp egenskaper som vi förknippar med en traditionell manlighet.

Det vill säga är självständig, tror på sig själv och tar utrymme.

Att säga ”stark kvinna” på det här sättet förutsätter att kvinnor annars är svaga. Det är att säga att styrka är en annorlunda egenskap för kvinnor att ha då den ses som en egenskap reserverad för män.

En ”stark kvinna” kallas även ofta den kvinna som klarar sig utan en man, vilket blir väldigt löjligt om vi tänker på hur många män som kallas för ”starka män”  om de inte har en kvinnlig livspartner.

Ingen man kallas det, så klart.

Styrka är något alla vi människor besitter, men den tar sig olika skepnader och har olika innebörder för olika människor. Det finns olika styrkor och vi bär dem på olika vis.

Till exempel att vara stark gentemot rådande normer. Att vara stark på vägen från ett missbruk eller en sorg. Att vara stark mentalt för att göra en bra idrottsprestation.

Men det blir fel om könsstereotypa föreställningar om styrka gör att vi nedvärderar kvinnor genom att kalla dem starka när de bara gör något män gör (utan att de ses som starka för det).

Det är så klart inte alltid fel att lyfta fram kvinnors styrka, men att på opassande sätt kalla en kvinna för ”stark” kan få motsatt effekt och förminska och försvaga henne.

Så tänk efter.

 

7 responses to “Att kalla kvinnor starka är att försvaga dem.

  1. Jag håller med dig Linus. Under hela min uppväxt har jag uppmanats (av män) att vara stark, att ta för mig, att göra som pojkarna gör. Och jag var inte sån, jag är inte sån. Jag är absolut inte uppfostrad så. Det går emot varenda instinkt i min kropp. Men att vara stark kan vara så mycket.

    Att vara ”stark” är ju också en överlevnadsstrategi. För vad ska jag annars göra än stå ut? Jag tycker att det hänger samman med ensamstående undersköterskan som minsann tar sina barn till förskolan i ottan och sen utför sitt arbete och sen lagar mat som kostat extrapris osv – ”hon är så stark” eller ”jag skulle aldrig klara av det”. Men vad är hennes alternativ? Finns det?

    • linus fremin

      anna, bra det du tar upp. i kvinnors fall förväxlas styrka med överlevnad. att kämpa för att få det ensamstående med barn-livet att gå ihop. som du skriver, vad skulle alternativet vara?

  2. Bra tänkt. Mycket bra.

  3. Pingback: Varför Buffy inte är en stark kvinna! « smartasanna

  4. Så sant och en tankeställare. Om du ändå vill skriva om kvinnan du tänkte skriva om så kan du ju alltid benämna henne ”stark person” istället. Då blir effekten som förebild kanske ännu starkare.

Kommentera

