Jag har valt min familj.

Jag har valt min familj. Eller snarare har jag kompletterat min biologiska familj med alla de människor, alla de vänner, som jag skulle vara förlorad utan.

Som håller mitt hår när jag spyr upp kvällens misstag. Som skrattsjunger stämmor med mig till My Heart Will Go On. Som tröstar mig i mörka sovrum på någon fest.

Som alltid svarar när jag ringer.

Jag har haft så många vänskaper genom åren som har varit mer tärande än givande. Vänner som trodde att jag ville sabotera deras liv genom att ställa den enkla frågan ”är du lycklig?”

Vänner som aldrig någonsin frågade hur jag mådde. Vänner som bara var intresserade av mitt sällskap tills någon ny kom genom dörren.

Nej tack.

Tennissystrarna Venus och Serena Williams har alltid sagt att deras framgångar beror på att de insåg att de var tvungna att omge sig av positiva människor för att lyckas.

Människor som ville se dem lyckas.

Jag har med åren försökt att göra samma sak. För jag vill bara omge mig av människor som stärker mig. Alla de som ser mig för mig, och älskar det de ser.

Men det svåra är egentligen inte att säga nej tack till människor. Det är ja tack som är så jävla svårt.

Att göra någon till en del av sin valda familj betyder samtidigt att om den personen går förlorad, så gör även en liten bit av ens hjärta det.

Men det är så värt det. Tack vare min valda familj är jag den jag är. Alla mina jävla fel rättar de, eller försöker åtminstone.

Det är som Marianne Faithfull sjunger:

”My friends have many highways where I can find my way back home again.”

6 thoughts on “Jag har valt min familj.”

  1. Du formulerar mycket klokt och fint de tankar jag själv har försökt sortera ut i min hjärna den senaste tiden, om hur svårt det är att säga ja. Människan är ofta dum att inte förstå vad som faktiskt skulle vara bra för den (t.ex. att säga ja till människor).

    1. simon, tack. det är svårt ibland att låta folk komma så nära att förlusten av dem skulle krossa en.

Kommentera

