Jag vill veta hur det känns att få vara människa.

Jag satt på bussen när jag såg videon nedan. Jag grät hejdlöst bakom mina solglasögon. För jag kände igen varenda känsla.

Av att få vara sig själv. Att bli respekterad.

Att få vara människa.

Det är en oerhört stark kortfilm som sammanfattar hela känslospektret som många hbt-personer har. Hur vi görs till de felaktiga, till de andra, till de annorlunda i en heteronormativ och homofob värld.

Det är poesi, det är politik.

Framför allt är det mångas verklighet. Det är en verklighet som kräver allas vår aktivism för att kunna förändras. Första steget är att förstå, resten är att agera.

Se, bara se, och gör sedan något.

(Tack till Niklas Hellgren som i en tweet tipsade om videon.)

2 responses to “Jag vill veta hur det känns att få vara människa.

  1. Oj vad det här träffade rakt i hjärtat.

Kommentera

