Sex är liksom inte lika sexigt längre.

I John Waters film A Dirty Shame (2004) invaderas ett samhälle av en grupp människor som efter ett andligt uppvaknande, i formen av en hjärnskakning, enbart vill finna utlopp för sina olika sexuella preferenser.

Det handlar om allt från att vilja bajsa på någon eller få mat kastad på sin nakna kropp till att bara vilja suga kuk eller slicka röv.

De får dock motstånd av de som ännu inte har fått sina andliga sexuella uppvaknanden och som därmed motsätter sig att ständigt leva i en porrfilm.

De är med stolthet hellre frigida än accepterar att folk har gruppsex i deras trädgård.

Som vanligt skruvar John Waters till allt ordentligt, men som så ofta säger han mitt i allt det absurda något viktigt och relevant om vårt samhälle.

För han har rätt i att hela samhället kretsar krig sex, på ett sätt eller annat. I A Dirty Shame ställs det bara på sin spets.

Filmen vill på något sätt få människor att sluta skämmas för hur de har sex. Men i stället blir det tydligt hur ointressant sex har blivit när det är överallt.

Sex är liksom inte lika sexigt längre.

I filmen försöker sexdårarna att komma på en ny sexakt, eftersom allt redan är gjort. Sex är så igår, så old news. Det finns inte längre något att höja ögonbrynen över.

Och det är sant.

Det känns som att jag (o)frivilligt har sett och hört det mesta i sexväg i mina dagar. Det är ju för fan överallt. Internet, söndagsbilagor, filmer, musikvideos, reklamannonser, dejtingsajter.

Sex säljer säger de, men frågan är hur länge till.

När jag var medlem på gaysajten QX tröttnade jag på att få kukar och sexsnack i ansiktet hela tiden. Alla ville runka med mig över webcams eller träffas på lunchrasten för lite knull i baksätet av en bil.

Till slut avslutade jag mitt konto.

Överhuvudtaget är dejtingsajter fruktansvärt sexfixerade. Folk lägger upp bilder på sina kön. Skriver koder för vad de gillar i sängen. Och önskelistor över potentiella partners kroppsmått.

Var är kärleken, kan jag undra ibland.

Jag kan dock på ett sätt förstå folks stora fixering vid sex. Sex är ofta mer okomplicerat än kärlek och känslor. Sex är kropp, svett, hud, friktion, vätskor.

Kärlek kräver mer än vad bara kroppen kan ge.

2 thoughts on “Sex är liksom inte lika sexigt längre.”

  1. Sex är fantastiskt, men jag betvivlar inte att det för vissa människor förlorar lite av sin mening (eller i alla fall sin spänning) när det är precis överallt. Jag har dock svårt att relatera till detta, för sex är ändå sex och för egen del blir jag inte mindre sugen på sex ju mer sexanspelningar samt kukar & fittor som presenteras i olika sammanhang. Jag kanske blir trött på sexfixeringen i media, men jag har fortfarande min lust och min man som jag tänder väldigt mycket på. Det kan ingen samhällelig sexfixering i världen ändra på.

    Tycker dock det är synd att det är så skevt, så dubbelmoraliskt, detta med fixeringen. Å ena sidan kretsar allt kring sex: ska man gå ut och festa ska man vara sexigt klädd, musikvideor görs allt mer så att de anspelar på sex, vi överöses med tips på hur man ”kryddar” sexlivet o.s.v.- samtidigt döms människor ofta för sina sexuella preferenser. Man ska vara sexuellt frigjord, men bara till en viss gräns. Bara i vissa sammanhang och bara på vissa sätt. En del sätt är okej, medan andra inte är det eftersom de inte tillhör normen. Trots att de inblandade inte tar skada av det, bara njuter, så döms de (ta t.ex. tjejer som vill ha analsex, eller kvinnor som knullar runt väldigt mycket… för att inte tala om de som praktiserar BDSM). För det är ju inte ”normalt”.

    Det kan jag bli otroligt trött på. Likaså den tvångssexualisering jag upplever sköljer över främst kvinnor. Där t.ex. våra bröst alltid reduceras till sex, oavsett sammanhanget så är ett par blottade bröst = porr i många människors ögon. En ammande kvinna eller någon som solar topless för att slippa solränder och folk skriker porr. Och då måste brösten bort, för porr ska ju bara visas på film och i Playboy-tidningen. Otroligt trist synsätt. Man anklagar kvinnor som solar topless eller ammar offentligt för att vara vulgära, lössläppta, slampiga, porriga, sexfixerade… men egentligen, är det inte en själv som är mest sexfixerad när man reducerar alla bröst till porr/sex bara för att det kan finnas en och annan människa som blir upphetsad? Jag upplever i alla fall att det är de här personerna som är mest sexfixerade och Slitzifierade, inte de som solar utan bikiniöverdel eller ammar sin knodd på en parkbänk en varm sommardag.

Kommentera

