Jag skäms över att jag inte älskar honom.

Jag ser in i hans ögon, och de ser in i mina. Från fotografiet. Jag smeker hans hud, mobilskärmen. Det är där jag har honom, endast där jag har honom.

Jag lägger mobilskärmen mot min bröstkorg. Föreställer mig hur han hör mitt hjärta slå för honom. Hur han kan se rakt in i det. Men skärmen slocknar efter en halv minut.

Släcker ner rummet, och hoppet.

Bredvid mig ligger någon annan. I ljuset från mobilskärmen kan jag se hur hans rygg höjer och sänker sig i takt med att han andas in och ut. Jag ser virveln han har i sitt hår.

Men mina fingrar sträcker sig inte mot hans sovande kropp, utan mot mobiltelefonens knappar. Lyser upp rummet, och mitt hjärta, igen.

Jag känner så mycket mer för han på fotografiet än vad jag gör för personen vars ben nuddar mitt under täcket. Jag går ut på balkongen, ser ut över en rosa himmel. En sol som går upp.

Jag skäms så.

Jag skäms över att jag inte älskar han bredvid mig mer. Att jag inte älskar honom mer. Om jag nu gör det alls. För med honom vet jag inte vad kärlek är.

Med honom är det inte en känsla, utan en vilja.

Jag vet inget större svek än att inte älska någon trots att jag säger det till den. När orden bara är ord. Det finns inget större svek än att låta någon tro att den är älskad.

Så jag skäms.

Där, framför den rosa himlen, ser jag ingen framtid. Mitt rum är nedsläckt, och i det ligger någon som tror att jag älskar honom. Men min bröstkorg är fylld av någon annan.

Saknad är kärlek som gör ont. Den där värkande känslan i bröstet. Om livet bara kunde ordna sig så att vi alla fick vara de älskade och med de vi älskar.

Vilken värld, vilken värld vi skulle ha då.

Så, när den nya dagen kommer säger jag hejdå till han jag inte älskar. Somnar så många nätter i en ensam säng. Lyser upp mörkret och tittar in i min älskades ögon.

En dag ser han in i mina.

14 responses to “Jag skäms över att jag inte älskar honom.

  1. Usch, jobbigt alltså. Hjärtat blir tungt av att läsa din text. Men är det verkligen så att vi vet skillnaden över vad som är en känsla och vad som är vilja? Går de inte också ofta ihop i varandra?

    • linus fremin

      simon, jovisst går de ihop, men min erfarenhet är att ”äkta” kärlek inte kräver lika mycket vilja, den är där. det betyder dock inte att det inte krävs jobb för att relationen ska fungera. det räcker inte med kärlek.

  2. Åh, vilken ärlig och fin text.. Känner igen mig och som du säger så gör det större skada att stanna kvar i något som inte känns äkta än att lämna, hur mycket man än skulle vilja att det funkade…. Relationer är ju svåra i vilket fall, men har man inte en grundkärlek som är stark nog, så finns ju inget att kämpa för. Det är skönt när man är sådär säker på vad man känner, då blir allt mycket enklare och relationen mer självklar.

    Ha en fin helg Linus

  3. Sara Brännholm

    Åh, så vackert, vemodigt och sant! Passar dessutom äckligt bra in i mitt eget misserabla kärleksliv just nu. Tänk vad ord från andra kan ge tröst och frihet i hjärtat ibland.

    • linus fremin

      sara, tack! hoppas trasslet löser sig…

      • Sara Brännholm

        Löser sig kanske det inte gör i klassisk benämning, men att ge hjärtat tid att hela sig kanske är en lösning det med. Tänk jag har just hittat hit och du har varit en solstråle i bloggsfären två dagar i rad för mig nu. Det känns fint!

      • linus fremin

        sara, kul att du hittat hit!

  4. Vilken vacker text! Jag tycker mycket om ditt sätt att skriva.

    Jag känner själv att kärlek kan vara så olika med olika personer. Och att den där starka, omvälvande kärleken jag kände en gång var lika knäckande och förknippad med ångest som med stark lycka. Jag väljer hellre en annan kärlek idag. Där jag älskar men inte slits sönder. Där jag fortfarande är mig själv i allt. Typ.

    • linus fremin

      linnea, åh tack! ja, kärlek ska inte ta mer energi än den ger en.

    • Tack Linnea, jag tror du precis plockade bort en hög med stenar från mitt hjärta med din kommentar. Har oroat mig för att min kärlek till min nuvarande inte varit så kaotisk och uppslitande som mina tidigare. Men nu känner jag för första gången att den trygga kärlek jag har med honom är helt okej. Ville bara tacka dig för det!

      • Va fin du är Majken. Tack! Men det här med kärlek, det blir liksom aldrig riktigt helt enkelt. Jag trodde man skulle nå en punkt där det sedan bara är självklart och rullar på, men för mig kräver dig kontinuerligt arbete med mig själv och mina egna spöken. Jag håller tummarna för dig och ditt!

  5. En fantastiskt vacker text! Har du, Linus, gett ut någon bok med dina samlade texter ännu (inte bara dikter alltså)? Den vill jag läsa!

    • linus fremin

      karin, tack! ja, jag gav för två år sen ut en som samlade bästa texterna från bloggens första halvår. planerar dock att samla alla mina kärlekstexter i en bok. att gå igenom alla tusentals texter jag har skrivit är lite för mkt jobb…

Kommentera

