Se mig diskutera Strindberg på kvinnodagen.

Internationella kvinnodagen, den 8:e mars, kommer jag att delta i ett panelsamtal under rubriken ”Feminister läser En dåres försvarstal”Stockholms stadsbibliotek.

Samtalet anordnas som en del av projektet Stockholm läser, ett projekt där stockholmare uppmanas att läsa och diskutera en viss bok varje år, och i år är den boken En dåres försvarstal av August Strindberg.

Det är som en gigantisk läsecirkel.

Jag kommer att diskutera boken ur ett feministiskt perspektiv tillsammans med litteraturvetaren Anna Cavallin och författaren och debattören Maria-Pia Boëthius.

Eftersom jag är feminist läser jag allt med genusglasögonen på. Det är så jag ser världen. Så det är helt naturligt för mig att läsa ”en av de stora kärleksromanerna i svensk litteratur” ur ett feministiskt perspektiv.

Men jag har helt ärligt ingen speciell relation till August Strindberg, utan har en allmän kunskap om honom och har läst ett par av hans böcker genom åren. Ungefär som de flesta.

Men just det ger mig en frihet i min läsning.

Ofta är det svårt att läsa eller se ett verk utan att redan ha påverkats av andras omdömen och kritik. Det gör att den egna tolkningen av verket får betydligt mindre utrymme.

Ett exempel är Ruben Östlunds film Play. Den diskuterades så livligt i flera månader att jag bestämde mig för att inte se den då jag visste att jag bara skulle ha andras tankar om den i huvudet.

Men i detta fall har jag det utrymme jag behöver för att göra min egen läsning av verket. Läsningen behöver inte vara rätt, vara någon som alla håller med om, men den är bara min.

Så om ni vill lyssna på den får ni gärna komma den 8:e mars!

Mer info hittar ni här.

2 responses to “Se mig diskutera Strindberg på kvinnodagen.

  1. Kan inte komma, men du får gärna rapportera från samtalet efteråt!

Kommentera

